جان کری: هیچ توافق کلی و جزئی تا کنون با ایران صورت نگرفته است

0
179

در حالی که مذاکرات هسته ای دوجانبه ایران و آمریکا امروز در شهر مونترو در سوئیس از سر گرفته شد، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در ژنو به اهداف  اصلی مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا پرداخت. آقای کری گفت که تا کنون هیچ توافقی، نه جامع و نه جزئی، با ایران صورت نگرفته و آمریکا فقدان توافق با ایران را بر حصول یک توافق بد ترجیح میدهد.
جان کری گفت که هدف اولیه آمریکا در جهت رسیدن به یک توافق هسته ای با ایران آنست که امنیت اسرائیل بیش از آنچه تا اکنون مطرح بوده، تأمین گردد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که مسئله اصلی در مذاکرات هسته ای با ایران برای رسیدن به یک توافق، اینست که ایران  بپذیرد که  صلح آمیز بودن برنامه هسته اش تحت کنترل قرار گیرد. این تعهد با قبول تداوم بازرسی ها و بررسی های تأسیسات اتمی ایران همراه خواهد بود. آقای کری نسبت به ابراز نظرهای یکجانبه در بارۀ گفتگوهای جاری با ایران هشدار داد و گفت تا کنون هیچ توافقی، نه جامع و نه جزئی، با ایران صورت نگرفته و آمریکا فقدان توافق با ایران را بر حصول یک توافق بد ترجیح میدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنان جان کری در حالی بیان گردید که مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا در سطح معاونان وزیران خارجه با حضور عباس عراقچی و وندی شرمن و هیات های دو کشور از ظهر امروز، دوشنبه در مونترو در سویس آغاز گردیده است. هلگا اشمیت، نیز از سوی اتحادیه اروپا در این جلسات حضور دارد. در همین حال، جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران امور خارجه آمریکا و ایران در همین زمینه با یکدیگر دیدار و گفتگو می کنند

از سوی دیگر، یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز، دوشنبه از ایران خواست که در بارۀ پرسش های بی پاسخ آژانس در بارۀ ابعاد احتمالی فعالیت های هسته ای- نظامی خود در گذشته، هرچه سریع تر توضیحات قانع کننده ای ارائه کند.

یوکیا آمانو هشدار داد که روند پرسش و پاسخ نمی تواند بصورت نا محدود ادامه یابد. به گفتۀ وی، آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده است که به رفع مشکلاتی که در حال تعلیق قرار دارند کمک کند به شرط آنکه ایران در این راه هکماری بیشتر از خود نشان دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ٢٠١١ پرسش هائی را در بارۀ فعالیتهای گذشتۀ ایران در زمینۀ دستیابی به سلاح اتمی مطرح کرده بود بی آنکه پاسخی در بارۀ آنها دریافت دارد.

مذاکرات دوجانبه هسته ای بین ایران و آمریکا در مونترو هم زمان با آغاز بیست و هشتمین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل میباشد که از امروز، دوشنبه، در ژنو آغازگردید.

یاد آور میشویم که در جریان نشست شورای حقوق بشر، قرار است تا پیش نویس دو قطعنامه درباره نحوه همکاری ایران با جامعه جهانی در زمینه حقوق بشر و همچنین تمدید ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران به رای گذاشته شود.