جان کری نامه سناتورهای جمهوریخواه به ایران را «غیر مسئولانه» خواند

0
149

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ١١ مارس نامه سناتورهای جمهوریخواه به مقام های ایرانی در رابطه با پرونده اتمی این کشور را یک اقدام «غیرمسئولانه» خواند.
او در برابر کمیسیون امور خارجی سنا گفت از این نگران است که مبادا این نامه اعتماد دولت های خارجی به قراردادهای مهم میان آمریکا و سایر کشورها را صدمه بزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از٤٠ سناتور جمهوریخواه آمریکا، روز دوشنبه گذشته با انتشار نامه سرگشاده‌ای به مقام های ایرانی هشدار دادند که هر توافق اتمی را که با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا امضا کنند، فقط تا پایان دوره ریاست جمهوری او دوام خواهد داشت.

به گفته این سناتوران «هرچه که به تصویب کنگره نرسیده باشد، یک توافق با اختیارات ریاست جمهوری است و به این ترتیب دارای ضمانت اجرایی کامل به شمار نمی آید.»

یک روز قبل از جان کری، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز که از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ٢٠١٦ به شمار می رود از نامه سناتوران آمریکایی به مقام های ایرانی شدیدا انتقاد کرده بود.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت دو پاسخ منطقی به این پرسش وجود دارد : «یا سناتوران نویسنده نامه میخواستند به ایرانی ها کمک کنند و یا میخواستند به فرماندهی عالی در یک پرونده دیپلماتیک بین المللی و بسیار با اهمیت صدمه برسانند.»

خانم کلینتون افزود پاسخ هرچه باشد نوشتن این نامه، نویسندگان آن را بی اعتبار می کند.

او تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا و همکارانش در مذاکرات مهمی سهم گرفته اند که هدف آن یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای مانع شدن از دستیابی ایران به سلاح اتمی و کنترل این برنامه اتمی توسط آمریکا است.