جان کری: در پرونده هسته‌ای ایران، امنیت اسرائیل اولین اولویت آمریکا است

0
157

 جان کری- وزیر خارجه آمریکا، که صبح دیروز در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو ملاقات و مذاکره کرد، در پایان این مذاکرات که سه ساعت بطول انجامید، در یک نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر اسرائیل اظهار عقیده کرد که «امنیت اسرائیل، در مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای ١+۵، از نظر آمریکا در درجه اول اهمیت قرار دارد».

او اضافه کرد که «من همراه با پرزیدنت اوباما به مردم اسرائیل اطمینان می‌دهم که تعهد ما نسبت به امنیت اسرائیل عمیق و جدی است». جان کری البته توضیح داد که آمریکا به این اصل اعتقاد دارد که اسرائیل کشوری است که باید قادر باشد خودش از خودش دفاع کند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از خبرگزاری فرانسه، جان کری خطاب به خبرنگاران ضمن اعتراف به اینکه گاهی میان دو کشور اختلافات تاکتیکی گذرائی بوجود می آید، در عین حال تأکید کرد مناسبات میان آمریکا و اسرائیل جدائی‌پذیر نیست.

مذاکرات امروز میان دو کشور ابتدا در اطراف پرونده هسته‌ای ایران و تعهدات آمریکا و تضمین‌های ایران دور میزد. مرحله بعدی این مذاکرات به گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین مربوط بود. جان کری، در باره این بخش از مذاکرات توضیح داد که هم آمریکا و هم اسرائیل نسبت به این موضوع متعهدند و بطور مرتب با یکدیگر گفتگو می کنند؛ او اضافه کرد که در این باره امنیت اسرائیل برای ما اهمیت فراوانی دارد .

جان کری در اثبات این نظر خود گفت: همانطور که می بینید در این مذاکرات من همراه ژنرال جان الن- فرمانده سابق ائتلاف بین‌المللی در افغانستان و مشاور ویژه آمریکا در خاور میانه، به اسرائیل آمده ام و همین امروز صبح به اتفاق ژنرال جان آلن در مقابل نخست وزیر اسرائیل و فرماندهان نظامی‌اش نظرات خود درباره امنیت اسرائیل را مطرح کردیم. او گفت که این گفتگوها همین امشب دنبال خواهد شد و احتمال دارد که فردا (جمعه) هم ادامه داشته باشد.

نخست وزیر اسرائیل، در این مصاحبه مطبوعاتی درباره گفتگو با فلسطینی‌ها تنها به این نکته اشاره کرد که اگر مذاکرات ادامه یابد معنایش این است که گفتگوهای قطع شده دوباره آغاز خواهند شد. او با این سخنان یادآوری کرد که فلسطینی‌ها در اعتراض به ادامه خانه‌سازی‌ها در مناطق اشغالی از ادامه مذاکره سرباز زده بودند.