جان کری خواستار آزادی فوری آمریکایی‌های زندانی در ایران شد

0
186

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا بار دیگر از مقام‌های ایران خواست تا جیسون رضائیان، امیر حکمتی و سعید عابدینی، را فورا آزاد کنند.

جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی سرباز پیشین ارتش ایالات متحده و سعید عابدینی کشیش کلیسای تبشیری ماههاست که در ایران بازداشت هستند.

ایران می گوید چون این سه شهروند آمریکایی زندانی در تهران، تابعیت ایرانی دارند، تحت قوانین ایران با آنها رفتار می شود.

در یکسال اخیر و در کنار مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا، بارها بحث درخواست آزادی این سه آمریکایی زندانی در ایران مطرح شده اما مقام های ایران هنوز پاسخ مشخصی نداده اند. در هفته های اخیر و بعد از توافق ایران و جامعه جهانی، موضوع زندانیان ایرانی-آمریکایی به مساله ای مهم بین دو کشور تبدیل شده است.

جان کری سه شنبه شب در یک کنفرانس خبری در بوستون گفته طی ماهها مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای با ایران، در هر دیداری موضوع آزادی شهروندان زندانی آمریکا در ایران مطرح شده اما آمریکا نمی‌خواست سرنوشت مذاکرات در گرو این موضوع باشد.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده که جان کری گفته “از منظر ما، این کار درستی بود. چون می‌توانست بحث مذاکرات هسته ای و آزادی زندانی ها را خیلی بارز تحت تاثیر قرار دهد و شاید هیچکدام به نتیجه نمی رسید.”

در یک ماه گذشته و بخصوص زمان طرح بررسی توافق هسته ای با ایران در کنگره آمریکا، سناتورها و نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا بارها دولت این کشور را به کوتاهی در قبال آزادی آمریکایی های زندانی در تهران متهم کردند.

دولت اوباما این اتهام را رد می کند. آقای کری در این سخنرانی خود با تاکید گفته “تا زمانی که آنها به خانه باز گردند، تلاش ادامه می یابد.”

بتازگی ایران اعلام کرده جیسون رضائیان در دادگاه محکوم شده اما به حکم او اشاره ای نشده است. جیسون رضائیان به جاسوسی متهم شده است. خانواده وی، این ادعا را رد می کند.

سعید عابدینی، کشیش هم که از سه سال پیش زندانی است به “اقدام علیه امنیت ملی ایران” متهم شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ قبل از او امیر میرزای حکمتی که سابقه خدمت در ارتش آمریکا را دارد، به جاسوسی متهم شده بود.