جان کری: تولید سلاح اتمی برای ایران تا ابد ممنوع است

0
179

جان کری وزیرخارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمانیدگان آمریکا به سوالات قانونگذاران پاسخ داد.

جان کری گفت نخست وزیر اسرائیل اکنون از توافق مقدماتی که آمریکا می گوید همزمان با جریان مذاکرات، برنامه اتمی ایران را به عقب می راند، حمایت می کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ اد رویس، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه این کمیته، جان کری را در مورد مذاکرات حساس اتمی با ایران تحت فشار قرار داد و با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت تهران به بازرسان بین المللی در مورد فعالیت گذشته خود در مورد بمب اتمی بی اعتنایی می کند.

رویس گفت​ «این را باید یک آزمایش اساسی در مورد نیات تهران در ارتباط با هر توافقی دانست. چون ایران هنگامی که سرگرم ساخت نسل جدیدی از سانتریفیوژهای مافوق صوتی بود فعالیتش آشکار شد.»

اد رویس خطاب به آقای کری گفت شما با قبولاندن این توافق به اصطلاح تاریخی به کنگره با چالش روبرو هستید و اضافه کرد در همین حال ایران و نمایندگان آن به تخریب و ویرانی در سراسر منطقه ادامه می دهند.

وی افزود​ «در مورد ایران ، همه ما خواستار یک توافق پایدار و با معنی اتمی با ایرانیم. ولی این کمیته همانطور که شما آگاهید نگرانی واقعی نسبت به جهت مذاکرات دارد. من کمتر درباره برچیدن (برنامه اتمی) می شنوم و بیشتر می شنوم که موضوع دوام و بقای برنامه اتمی در میان است.»

الیوت انگل، نماینده ارشد دموکرات هم در تایید نگرانی های اد رویس صحبت کرد و گفت:​ «ما گزارش های نگران کننده ای در مورد مقیاس و مدت زمان برنامه اتمی ایران می شنویم که ایران ممکن است تحت توافق اتمی مجاز (به انجام آن) باشد. آقای وزیر شما بارها گفته اید هیچ توافق بهتر از توافق بد است. بنابراین باید مطمئن شد ایران تحت توافقی که ما امضای می کنیم هیچ راهی برای تولید سلاح اتمی نداشته باشد.»

کری در پاسخ، سوالات آقای رویس را مشروع خواند و گفت ایران اگر خواهان توافق با آمریکا و متحدان آن است باید به سوالات و نگرانی ها  برای محدود کردن برنامه اتمی پاسخ دهد. جان کری گفت ​«تولید سلاح اتمی برای ایران تا ابد ممنوع است. این طبیعت پیمان منع گسترش سلاح اتمی است که ایران آن را امضا کرده و طبیعتا مسئول است که تحت این پیمان بازرسی و تایید و شفافیت را بپذیرد و این یک تعهد همیشگی است و باور نکنید ممکن است تغییر کند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین در این جلسه گفت میل ندارد در ارتباط با سخنرانی هفته آینده آقای نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره صحبتی کند، ولی افزود قضاوت نخست وزیر اسرائیل ممکن است درمورد مذاکرات ایران صحیح نباشد، چون آقای نتانیاهو اکنون از توافق مقدماتی که آمریکا می گوید برنامه اتمی ایران را همزمان با جریان مذاکرات به عقب می کشاند، حمایت می کند.

کری در پاسخ به پرسش دانا رورباکر نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا در باره ادعای یک گروه اپوزیسیون ایرانی در مورد فعالیت‌های اتمی ایران در یک سایت پنهانی، گفت آمریکا این موضوع را بررسی می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه خطاب به قانونگذاران گفت مقامات آمریکایی پیش از این، از اتهاماتی که اخیراً مطرح شد آگاهی داشتند، اما این مرکز هنوز به عنوان یک سایت هسته‌ای شناخته نشده است.

به گفته جان کری، این مرکزی است که بخوبی از وجود آن آگاهی داشتیم و در میان فهرست تاسیسات ایران که در اختیار ما هست نیز بوده است. وی در ادامه گفت که بیش از این وارد جزئیات نخواهد شد.

روز سه شنبه «شورای ملی مقاومت ایران»، بازوی سیاسی «سازمان مجاهدین خلق» ادعا کرده بود که ایران یک سایت اتمی پنهان و فعال دارد. نمایندگان این شورا در نشستی که برای خبرنگاران در واشنگتن ترتیب داده بودند، ادعا کردند که ایران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود در یک تأسیسات زیرزمینی به نام لویزان-۳ ادامه می‌دهد.

کری سه شنبه صبح و بعد از ظهر نیز در دو جلسه جداگانه در سنا حضور یافت. گرچه دستور کار جلسات بررسی بودجه سالانه وزارت امور خارجه و برنامه عملیات خارجی آن بود، ولی بیشتر وقت این جلسات صرف پرسش و پاسخ در مورد ایران شد.

در دو جلسه روز سه شنبه جان کری با نمایندگان، وزیر خارجه تلاش کرد از سیاست آمریکا در قبال ایران دفاع کند و قویا تاکید کرد که سیاست آمریکا این است که اجازه ندهد تهران به سلاح اتمی دست یابد.

آقای کری همچنین با سوالات سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات چه در مورد مذاکرات اتمی با ایران، و چه در مورد بلندپروازی های ایران در منطقه روبرو شد.

لیندزی گراهام رئیس کمیته فرعی تخصیص بودجه، در این زمینه آقای کری را مورد سوالات متعدد قرار داد و پرسید آیا او معتقد است که امروزه نفوذ ایران در بغداد، بیشتر از نفوذش در سال ۲۰۰۹ است؟ آقای کری درپاسخ نفوذ ایران را نفوذی آشکار تر توصیف کرد.

سناتور گراهام در مورد فعالیت های دیگر ایران در منطقه پرسید که آیا با من موافقید که دولت یمن به خاطر حمایت ایران از حوثی ها سقوط کرد، و حوثی ها بدون حمایت ایرانی ها بیشتر از ۵ دقیقه دوام نمی آوردند؟ آقای کری گفت: «بیشتر از ۵ دقیقه دوام می آوردند، ولی به طور واضح حمایت ایران برای آنها خیلی مهم است.»

این سناتور سپس پرسد: «آیا موافقید که اسد آلت دست ایران است؟»، «آیا قبول دارید حزب الله عامل ایران است؟» که آقای کری به هر دو  پرسش پاسخ مثبت داد.

در مورد بحرین، سناتور گراهام از جان کری پرسید: «قبول دارید ایران سعی در بی ثباتی بحرین دارد؟» که آقای کری پاسخ داد: «نفوذ دارد، نمی دانم تا چه حد، ولی می دانیم که با شیعه ها مرتبط هستند.»

سناتور گراهام همچنین پرسید: «آیا قبول دارید ایران به طور فعال سعی دارد موشک ها ی میان قاره ای تولید کند؟» که جان کری پاسخ داد: «این موضوعی است که محرمانه باید صحبت کرد.»