جان بولتون: جمهوری اسلامی برنامه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را متوقف نکرده است

0
181

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید جمهوری اسلامی هنوز «تصمیم کلیدی» برای کنارگذاشتن برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود نگرفته است.

جان بولتون گفت: «اگر از پرزیدنت ترامپ بپرسید که بزرگترین تهدیدی که جهان با آن مواجه است چیست، او پاسخ خواهد داد که گسترش تسلیحات هسته‌ای است. و من نیز قطعا با آن موافقم. به همین دلیل است که ما باید راه حلی برای کره شمالی و جمهوری اسلامی بیابیم. ما باید کاری کنیم که دیگر کشورها فکر نکنند که چون این دو کشور می‌توانند به سلاح اتمی دست یابند، پس [آنها] هم می‌توانند.»

آقای بولتون در پاسخ به پرسش درباره این که آیا جمهوری اسلامی همچنان برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد، گفت: «جمهوری اسلامی کشوری است که هرگز تصمیم کلیدی دست کشیدن از جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را اتخاذ نکرده است. آنها [رفتارشان] در حمایت گسترده از تروریسم بین‌المللی را اصلاح نکرده اند. آنها از اقدامات دردسرآفرین‌شان در خاورمیانه، عراق، سوریه، و یمن دست برنداشته اند. آنها در منطقه خلیج فارس همچنان تهدیدی برای نفت، و نیز تهدیدی برای نیروهای ما – نه تنها در عراق و سوریه، بلکه اکنون در افغانستان – محسوب می‌شوند. این رژیمی است که نیازمند تغییری بنیادین در رفتارش است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که ایالات متحده در سیاست خارجی خود از میان اهداف اقتصادی، امنیتی، و یا انسان‌دوستانه کدام‌یک را دنبال می‌کند، گفت: «خوب، همه موارد بالا. منظور من این است که ما در قبال کشورهای خارج از نیمکره‌مان – یعنی امثال روسیه، چین، جمهوری اسلامی – و جانشینان‌شان در این نیمکره – یعنی امثال کوبا – باور داریم که آنها باید رفتارشان را به شدت تغییر دهند.»

به گزارش اختصاصی صدای آمریکا؛ وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره روابط تجاری چین، گفت: «ما نباید جمهوری اسلامی را نیز فراموش کنیم. چین همواره یکی از بزرگترین خریداران نفت از جمهوری اسلامی بوده و هنوز هم به رغم حذف معافیت [از تحریم‌ها] که به چین داده بودیم، ما فکر می‌کنیم که قاچاق نفت ایران [به چین] همچنان ادامه دارد.