جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: ساکت کردن روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر باعث تضعیف حقوق بشر در ایران است

0
161

آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل، امروز اعلام کرد، ساکت کردن روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر باعث تضعیف حقوق بشر در ایران است. وی از دستگیری، حبس و پیگرد خودسرانه و غیرقانونی روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)، در این بیانیه که در ژنو منتشر شد، آقای شهید، کارشناس مستقل منصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نظارت و گزارش دهی بر حقوق بشر در ایران، در بیانیه خود گفت: «به سکوت کشاندن این منتقدان غیرقابل پذیرش است. این کار به گفتگوی عمومی لطمه می زند و ایرانیان و جهانیان را از اطلاعات مهم در باره واقعیت در این کشور محروم می کند.»
«استفاده مکرر از اشاره های مبهم به تهدید علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اهانت به دولتمردان برای پیگرد و حقوق بشر روزنامه نگاران یا کنشگران با موازین بین المللی مربوط به آزادی بیان و تشکل و نیز اصل رعایت موازین قانونی مغایر است.»

گزارشگر ویژه از دستگیری، حبس و محاکمه جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست، و همسر او یگانه صالحی، خبرنگار روزنامه ناسیونال امارات متحده عربی به طور ویژه ابراز نگرانی کرد.

محاکمه آقای رضائیان روز 25 مه 2015 (4 خرداد 1394) به اتهام «جاسوسی، همکاری با دولت های متخاصم، گردآوری اطلاعات محرمانه و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی،» در پشت درهای بسته آغاز شد. آقای رضائیان از تاریخ 22 ژوئیه 2014 (31 تیر 1393) به طور خودسرانه در حبس خودسرانه به سر برده و چندین ماه از این مدت را در سلول انفرادی بوده است. وی در حدود 10 ماه به طور رسمی تفهیم اتهام نشده است.

آقای شهید تاکید کرد: «روزنامه نگاران باید از حمایت برخوردار باشند، و به خاطر شغلشان مورد آزار و پیگرد قرار نگیرند. حبس و محاکمه آقای رضائیان و خانم صالحی نه تنها حقوق فردی آنها را نقض می کند بلکه اشخاص دیگر را که در ایران در رسانه ها کار می کنند می ترساند.»

کارشناس مستقل سازمان ملل به همین میزان نیز از حبس آتنا فرقدانی و نرگس محمدی، کنشگران شناخته شده حقوق بشر، ابراز نگرانی کرد. خانم فرقدانی، فعال حقوق کودک و هنرمند، به تازگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام، گردهمایی و تبانی علیه امنتی ملی و توهین به نمایندگان مجلس و مقام رهبری» به 12 سال و 9 ماه زندان محکوم شد.

خانم محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از بنیانگذاران کارزار«لغو گام به گام اعدام»، در تاریخ 5 مه 2015 (15 اردیبهشت 1394) برای گذراندن بقیه حکم شش سال زندان خود دستگیر شد. او در فروردین 1391 به اتهام «گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام» محکوم شده بود.

آقای شهید با یادآوری تعهد دولت ایران در مورد حصول اطمینان از این که مدافعان حقوق بشر به خاطر ترویج و پیشبرد حقوق بشر در کشور مورد پیگرد قرار نخواهند گرفت، گفت: «مدافعان حقوق بشر در ایجاد جامعه ای دمکراتیک و رعایت کننده حقوق بشر، نقشی اساسی ایفا می کنند.»

کارشناس حقوق بشر آقای مادز آندِناز، رییس کنونی گروه تحقیق سازمان ملل در مورد حبس های خودسرانه، و گزارشگران ویژه سازمان ملل میشل فورست (در مورد مدافعان حقوق بشر)، دیوید کِی (آزادی بیان)، گابریلا کنول (استقلال قوه قضاییه) و خوان اِ مِندِز (شکنجه)، از این بیانیه حمایت کردند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به طور مشترک از دولت ایران خواستند تمام روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر را که غیرقانونی و خودسرانه دستگیر شده اند و در حبس و مورد پیگرد هستند آزاد کند.