ثبت نام اعظم طالقانی عضو شورای فعالان ملی مذهبی در انتخابات های خبرگان و مجلس

0
622

اعظم طالقانی عضو شورای فعالان ملی مذهبی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای شرکت در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان ثبت نام کرد.

به گزارش تارنمای ملی مذهبی ، اعظم طالقانی فرزند آیت الله طالقانی شب گذشته با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران کاندیداتوری خود را برای شرکت در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم اعلام کرد.

اعظم طالقانی هم اکنون مدیر مسئول مجله پیام ابراهیم است. وی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی ایران بود و اکنون دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی است .

وی که پیش از انقلاب اسلامی به خاطر فعالیت های سیاسی اش مدتی را در زندان گذراند پس از انقلاب ۱۳۵۷ جامعه زنان مسلمان را به خواست پدرش و با هدف آموزش زنان و حل مشکلات آنها تاسیس کرد.

اعظم طالقانی در تابستان۱۳۸۲ در اعتر اض به  قتل زهرا کاظمی روزنامه نگار کانادایی-ایرانی در زندان، و نبود امنیت جانی زندانیان در مقابل زندان اوین تحصن کرد . در آن سال که تعدادی زیادی از فعالان سیاسی و دانشجویی بازداشت شده بودند دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی در اعتراض به وضعیت زندانیان و پرونده زهرا کاظمی با پلاکارد « چگونه نگران امنیت جانی زندانیان نباشیم؟! » در مقابل زندان اوین تحصن کرد.

طالقانی نخستین زنی است که خود را نامزد ریاست جمهوری در ایران کرد. او به رغم بیماری‌اش، در سال ۱۳۷۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بود. به گفته خودش «برای آزمایش قانون اساسی؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که یک زن نتواند نامزد انتخابات شود.» او معتقد بود تعبیر رجال در اصل ۱۱۵ قانون اساسی معادل جنس مرد نیست و تعدادی از متخصصان و عالمان مذهبی ایران نیز با وی هم دیدگاه بودند. (مطابق اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران، کاندیداهای ریاست جمهوری باید جزو «رجال» دینی و سیاسی باشند.) اما شورای نگهبان کاندیداتوری او را رد کرد. او در سال ۱۳۸۸ نیز اعلام کاندیداتوری کرد و گفت «مهمترین چالش پیش رو در قانون انتخابات بحث رجال است که متأسفانه با تفسیرهای ناصواب مانع از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کلان کشور شده‌است به همین دلیل برای شکستن چنین تابویی در عرصه انتخابات حضور خواهم یافت.»