ثبت طب سنتی ایران در یونسکو

0
156

محمدرضا سعیدآبادی در همایش طب سنتی از منظر یونسکو که در دانشکده طب سنتی برگزار شد، عنوان کرد: در تلاشیم تا طب سنتی ایران به عنوان میراث معنوی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برسد.

وی افزود: یونسکو با هدف برقراری صلح جهانی و زندگی بهتر برای مردم تشکیل شده است که براساس ۵ راهکار آموزش، فرهنگ، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و محیط زیست و در نهایت ارتقای ارتباطات به این دو هدف مهم دست یابد.

وی افزود: در ۵ سال اخیر کرسی‌های یونسکو در دانشگاه‌های ایران با برگزاری ۸ کنگره توانسته است اقدامات موثری را در ایران انجام دهد زیرا نفوذ هر دانشگاهی تا یک حد و حدودی تعریف می‌شود ولی وقتی سازمان یونسکو با ابعاد و اهداف جهانی در مقوله‌ای ورود پیدا می‌کند جایگاه آن مباحث بهتر و گسترده‌تر خواهد شد.

سعیدآبادی تصریح کرد: جایگاه طبی سنتی در یونسکو خالی است و امیدواریم بتوانیم طب سنتی ایران را به عنوان یک میراث معنوی به ثبت جهانی در سازمان یونسکو برسانیم زیرا امروز برای یک گفتمان جهانی باید از راه‌ها و طرق‌ سازمانهای بین‌المللی ازجمله یونسکو وروئد پیدا کنیم.

وی ادامه داد: طب سنتی یکی از داشته‌های تمدن بزرگ ایران است. بنابراین می‌توان با ثبت جهانی آن در سازمان یونسکو به صورت بهتر و گسترده‌تری نیز این دانش ایرانی را در جهان عرضه کرد.

سعیدآبادی اظهار داشت: در حوزه علوم اجتماعی و اخلاق زیستی نیز کمیته ملی یونسکو در ایران تشکیل شده است که یکی از موضوعات مهم آن طب سنتی است که در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ وارد مباحث علوم زیستی یونسکو شده است. طب سنتی ایران دارای دو اصل و ویژگی مهم است. اصل اول اینکه حق هر فرد براساس بالاترین استانداردها برای بهره‌مندی از سلامت ارائه می‌شود و اصل دوم اعتراف تکثیر فرهنگی در این مقوله است.

دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران با اشاره به طب سنتی در دیگر کشورها از جمله در قاره آفریقا و کشورهای آمریکای جنوبی و همچنین چین و هند تصریح کرد: در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی طب سنتی آنان به صورت شفاهی است اما طب سنتی در کشورهایی مثل چین و ایران به صورت مکتوب وجود دارد و بر این اساس یونسکو بر مبنای ۴ دسته و تقسیم‌بندی وضعیت کشورهای غنی از نظر طب سنتی را تقسیم‌بندی می‌کند.

سعیدآبادی با اشاره به تقسیم‌بند‌ها در زمینه طب سنتی عنوان کرد: در برخی کشورها طب سنتی بخشی از سیستم نظام سلامت به حساب می‌آید و در برخی از کشورها فقط طب مدرن شناخته شده است و طب سنتی را تحمل می‌کند و نظارتی بر آن وجود ندارد و در برخی کشورها نه تنها طب سنتی رسمی نیست بلکه ممنوع نیز است. ولی در مجموع طب سنتی دارای منافع و امتیازاتی است از جمله آنکه یکی از فواید طب سنتی در دسترس بودن این طب است که همه را می‌بیند و از نظر فرهنگی نیز طب سنتی ارتباط بهتری برقرار می‌کند که این مقولات در نظر سازمان یونسکو بسیار مهم است.

وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها در طب سنتی تصریح کرد: این مسئله که عنوان شود همه مولفه‌های طب سنتی در دنیا در قالب سلامت گنجانیده می‌شود صحیح نیست، کارآمدی کیفیت داروها و تجویزهای طب سنتی باید مورد توجه قرار گیرد، استقلال شخص نیز باید حفظ شود و تبعیضی در این مقوله نیز وجود نداشته باشد مبنی بر اینکه طب مدرن در خدمت ثروتمندان باشد و طب سنتی را فقرا استفاده کنند.

به گزارش آفتاب؛ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ادامه داد: طب سنتی باید از مولفه‌های قانونمندی برخوردار شود و برای آموزش و ارتقای تربیت نیروهای متخصص اقدام شود و کنترل و نظارت بیشتری در این عرصه وجود داشته باشد. به هر حال برای حضور در جهان باید در حوزه‌های بین‌المللی تلاش کنیم و بر این اساس ضرورت تاسیس کرسی طب سنتی در یونسکو بسیار مهم است و باید به عنوان انجام تکلیف‌مان در سطح منطقه و جهان فعالیت‌های گسترده‌تری برای ارتقای جهانی علم طب سنتی ایران در جهان انجام دهیم.