تیم ملی کشتی آزاد ایران با ۷ مدال طلا، نقره و برنز قهرمان آسیا شد

0
196

در پایان رقابتهای کشتی قهرمانی آسیا که روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت با حضور ۲۱ کشور در سالن اسپایر دوحه قطر برگزار شد، تیم ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز و کسب ۶۶ امتیاز به مقام قهرماني رسيد.

در روز دوم این مسابقات و در وزن ۹۷ کیلوگرم ۱۲ نفر شرکت دارند که محمد حسین محمدیان در اولین مسابقه اش ۶ بر ۲ علی خان ژومایف از قزاقستان را مغلوب کرد.وی در دور بعد با نتیجه قاطع ۱۳ بر ۲ مقابل رستم اسکندری از تاجیکستان به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد. محمدیان در این دیدار مقابل تاکشی یاماگوچی از ژاپن با نتیجه ۱۴ بر ۹ به برتری دست یافت و دیدار فینال نیز مقابل ماگمومد موسی یف کشتی گیر روسی الاصل قرقیزستان، قهرمان آسیا و نفر دوم بازی های آسیایی با نتیجه ده بر ۳ به برتری دست یافت و صاحب مدال طلا شد.

در ۷۴ کیلوگرم ۱۴ نفر وزن کشیدند که پیمان یار احمدی در مسابقه اول عظمت سوفیف از تاجیکستان را با نتیجه ده بر صفر شکست داد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل مسلم اولویف کشتی گیر روسی الاصل تیم قرقیزستان با نتیجه ۵ بر صفر به پیروزی رسید.

یاراحمدی در نخستین تجربه حضور در رقابت های بزرگسالان آسیا و در مرحله نیمه نهایی مقابل رشید قربان اف قهرمان بازی های آسیایی و نفر سوم جهان با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسید. وی در دیدار فینال مقابل دیسوکه شی ما دا از ژاپن نفر پنجم بازی های آسیایی  ۲۰۱۴  با نتیجه ۸ بر ۲ به پیروزی رسید و صاحب مدال طلا شد.

در وزن ۶۱ کیلوگرم  که ۱۵ نفر وزن کشی کردند، بهنام احسان پور در مسابقه اول یانگ جائه هون از کره جنوبی را با ضربه فنی شکست داد. وی در دور دوم نیز مقابل ماساکازو کومل از ژاپن با نتیجه یک بر صفر به برتری دست یافت.

به گزارش فدراسیون کشتی؛ احسان پور در مرحله نیمه نهایی مقابل تیان ژن گانگ از چین با نتیجه ۱۰ بر صفر به برتری دست یافت و راهی دیدار فینال شد.وی در دیدار پایانی مقابل دولت نیازبیکوف از قزاقستان دارنده مدال برنز جهان و نفر پنجم المپیک با نتیجه ۳ بر ۳ شکست خورد.

البته ناداوری در این دیدار مشهود بود و در حالی که کشتی در ثانیه های پایانی با رو کردن بارانداز حریف با نتیجه ۴ بر ۳ به نفع وی اعلام شده بود داوران با اعتراض مربیان و حتی دخالت داور قزاق رای را بر گردانند و این موضوع باعث اعتراض مربیان و تیم داوری ایران شد اما در نهایت دست نیازبیکوف بالا رفت.

در وزن ۷۰ کیلوگرم که ۱۵ کشتی گیر حضور دارند، سعید داداش پور در نخستین گام مقابل نورلان بکژانوف از قزاقستان با نتیجه ۷ بر ۳ به برتری دست یافت. وی در دور دوم و مرحله یک چهارم نهایی مقابل زلمیخان یوسوپوف کشتی گیر روسی الاصل تیم تاجیکستان در حالی که با نتیجه ۵ بر صفر عقب بود به دلیل مصدومیت از ناحیه دنده نتوانست به مبارزه خود ادامه دهد. داداش پور علیرغم حضور حریف تاجیک در دیدار فینال به دلیل مصدومیت شدید نتوانست در گروه بازنده ها به مبارزات خود را ادامه دهد و به کارش در مسابقات پایان داد.

تیم ایران در رقابتهای روز نخست نيز توسط مسعود اسماعیل پور(۶۵ کیلوگرم)، علی رضا کریمی(۸۶ کیلوگرم)مدال طلا، کمیل قاسمی(۱۲۵ کیلوگرم) مدال نقره و یونس سرمستی(وزن ۵۷ کیلوگرم) مدال برنز کسب کردند و تیم ایران با کسب ۶۶ امتیاز قهرمان شد.