تیلرسون: جلوی فعالیت‌های‌ بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی را می‌گیریم

0
285

وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهار‌شنبه در هند پس از دیدار و گفت‌وگو با سوشما سوواراج، وزیر خارجه این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهلی نو گفت تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه “رفتارهای شرارت آمیز” جمهوری اسلامی است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک مصاحبه مطبوعاتی به همراه سوشما سوواراج، وزیر امور خارجه هند در باره اختلافات آمریکا و جمهوری اسلامی گفت: «مبارزه ما با مردم ایران نیست. اختلافات ما با رژیم انقلابی است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش در پی محدود کردن “فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده” ایران در خاورمیانه است. او در این رابطه به توسعه موشک‌های بالستیک ایران اشاره کرد و تحویل سلاح‌های این کشور به “سازمان‌های تروریستی” و درگیر شدن جمهوری اسلامی در جنگ‌های سوریه و یمن.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هدف تحریم‌های جدید آمریکا رژیم ایران است ، “بویژه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی این کشور تا توان مالی آنها کاهش یابد، آنها منزوی و اقدامات شرورانه‌شان مختل شود.”

تیلرسون توضیح داد که قصد ایالات متحده از تحریم‌های جدید جمهوری اسلامی “حمایت از صدای مدرن در داخل ایران” است تا مردم این کشور بتوانند خود کنترل حکومت را به دست گیرند. او در این باره گفت: «مردم ایران در رژیم انقلابی جمهوری اسلامی سرکوبگری زندگی می‌کنند. مبارزه ما با مردم ایران نیست و ما نمی‌خواهیم به مردم ایران آسیبی برسانیم.»

تیلرسون در این کنفرانس مطبوعاتی گفت ایالات متحده مخالفتی با فعالیت‌های “قانونی” تجاری هند و سایر متحدان آمریکا با جمهوری اسلامی ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره آینده سرمایه گذاری صدها میلیون دلاری هند در بندر چابهار ایران توضیح داد که تحریم های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، با توافق هند با این کشور “هیچ تضادی” ندارد و واشنگتن قصد ندارد در فعالیت‌های “قانونی” تجاری هند یا هر متحد دیگر آمریکا مداخله کند. قرار داد هند در بندر چابهار در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) در پی دیدار نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند از جمهوری اسلامی امضا شد.

به گزارش دویچه وله؛ توسعه بندر چابهار ایران مسیر تجاری مناسبی برای کشورهای آسیای مرکزی بوجود می‌آورد تا با دور زدن پاکستان که رقیب هند است، مناسبات اقتصادی خود با این کشور را توسعه دهند و به بازارهای آن دسترسی آسان‌تری پیدا کنند.