تیزبین‌ترین ربات راهی مریخ می‌شود

0
262

مریخ‌نورد آتی که سال ۲۰۲۰ به این سیاره فرستاده می‌شود ۲۳ دوربین خواهد داشت و لقب تیزبین‌ترین رباتی را گرفته است که به این سیاره قدم خواهد گذاشت.

مریخ‌نورد آتی ناسا، تیزبین‌ترین رباتی خواهد بود که به این سیاره قدم گذاشته است. مریخ‌نورد ۲۰۲۰ که قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی وارد مرحله عملیاتی شود، ۲۳ دوربین خواهد داشت. این درحالی است که مریخ‌نورد «Curiosity» این سازمان فقط ۱۷ دوربین دارد. Curiosity از آگوست ۲۰۱۲ میلادی مشغول رصد مریخ است.

جاستین ماکی یکی از محققان مرکز «JPL» ناسا در کالیفرنیا می‌گوید: «فناوری دوربین‌ها در حال پیشرفت است. در هر ماموریت فناوری‌ها ارتقا می‌یابند و در نتیجه عملکرد افزوده و هزینه‌ها کاسته می‌شوند».

به هرحال سیستم دوربین به‌کار رفته در این مریخ‌نورد که «Mastcam-Z» نام گرفته، با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده است. درحقیقت Mastcam-Z یک نسخه ارتقا یافته از دوربین با کیفیت Curiosity است که در مریخ‌نورد ۲۰۲۰ به عنوان چشمان دستگاه عمل می‌کند.

مریخ‌نورد با کمک این سیستم می‌تواند تصاویر سه‌بعدی بیشتری نسبت به Curiosity ثبت کند. به این ترتیب دانشمندان می‌توانند ویژگی زیستی سیاره را با دقت بیشتری رصد کنند.

به گزارش مهر؛ هفت دوربین این مریخ‌نورد مختص ماموریت‌های علمی هستند. هفت دوربین دیگر از مراحل ورود، فرود و حرکت مریخ‌نورد عکس برداری می‌کنند. نه دوربین نیز به بخش مهندسی تعلق دارند که به گروه اپراتور مریخ‌نورد کمک می‌کنند دستگاه را جهت‌یابی کنند و آن را در برابر موانع خطرناک محافظت کنند.