تیرباران ۹ غیرنظامی کرد توسط شبه نظامیان سوری طرفدار ترکیه

0
206

حملات زمینی و هوایی ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه ادامه دارد. یک گروه طرفدار حقوق بشر می گوید شبه نظامیان سوری متحد ترکیه دست کم ۹ غیرنظامی کرد را در نواحی مختلف جنوب تل ابیض به ضرب گلوله کشته اند.

از طرف دیگر، هم زمان با اعتراضات هزاران کرد و طرفداران آنها در ایران، اروپا و آمریکا از جمله در برابر کاخ سفید علیه “نسل کشی” کردها توسط ترکیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است که کردهای سوریه در گذشته نه برای دفاع از آمریکا که برای سرزمین خود جنگیده اند و او قصد ندارد سربازان آمریکایی را مامور محافظت از مرز ترکیه-سوریه بکند.

ویدیوهایی که روز شنبه (۱۲ اکتبر) در شبکه های اجتماعی منتشر شده نشان می دهد که شبه نظامیان سوری طرفدار ترکیه (معروف به ارتش ملی سوریه) در حالی که فریاد می زنند “الله اکبر” دو اسیر کرد خود را در کنار جاده ای در نزدیکی شهر تل ابیض به گلوله می بندند. در این ویدیو، یکی از دو مرد جوان که دست هایش از پشت بسته شده، در کنار جاده افتاده است و دو نفر چند بار از نزدیک به وی شلیک می کنند.

ترکیه روز شنبه گفت که مرکز شهر مرزی راس العین (سری‌کانی) را تصرف کرده اما نیروهای دموکراتیک سوریه – که هسته مرکزی آن نیروهای کرد یگان های مدافع خلق است – ادعای ترکیه را رد کرده اند.

راس العین از زمان آغاز عملیات ارتش ترکیه به شدت بمباران شده است. روز شنبه هم گزارش شد که جنگنده‌های ترکیه بر فراز این شهر به پرواز در آمدند و صدای تیراندازی‌های شدیدی در آن شنیده شد. گفته می شود که تنها بیمارستان شهر تعطیل شده است.

بنا بر گزارش ها، شبه نظامیان تحت امر ترکیه همچنین به یک جاده استراتژیک در ۳۰ کیلومتری مرز رسیدند. یک سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه از آمریکا خواست که آسمان این ناحیه را به روی ترکیه ببندند.

مقامات کرد سوری می گویند تا به حال حداقل ۱۹۰ هزار نفر از خانه های خود فرار کرده اند؛ بنا بر گزارش ها، حدود ۵۰ نفر در دو سوی مرز کشته شده اند.

به گزارش بی بی سی به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه – مستقر در لندن – می گوید در ظرف چند روز گذشته ۷۴ نفر از نیروهای دموکراتیک سوریه کشته شده اند؛ این در حالیست که این گروه آمار تلفات خود را ۴۵ نفر اعلام کرده است.