تکه‌تکه شدن خرس قهوه‌ای توسط شکارچیان در کلاردشت

0
551

دو شکارچی غیرمجاز در حالی روز گذشته در کلاردشت دستگیر شدند که تکه‌هایی از گوشت خرس قهوه را همراه داشتند و چاقوی تیز آنها بدن خرس قهوه‎ای نایاب را تکه‌تکه کرده بود.

صبح روز گذشته در ارتفاعات 4 هزار متری این شهرستان کوهستانی، دو شکارچی غیرمجاز با تلاش و رایزنی محیط‌بانان اداره محیط زیست کلاردشت دستگیر شدند.

با وجود اینکه سالیان سال است که شکارچیان کمتری می‌بینیم که تنها راه امرار معاش و گذران زندگی‌شان شکار کردن باشد، ولی هرازگاهی آن هم با فاصله‌های کوتاه خبر شکار یک حیوان نادر یا غیرنادر را می‌شنویم.

با وجود جریمه‌های کوچک و بزرگ و موانع قانونی برای شکارچی‌های غیرمجاز، ولی ظاهر امر، نشان دهنده جذابیت بالای این کار ناپسند برای عده‌ای است.

تا کنون چندین گونه جانوری را در ایران به دلیل شکارهای غیرمجاز و بی‌رویه از دست دادیم که لازم است سرسخت‌تر از گذشته با شکار و شکارچی غیرمجاز برخورد و مقابله شود.

این دو شکارچی در کلاردشت، زمانی دستگیر شدند که کار از کار گذشت و تکه‌های یک خرس قهوه‌ای به پایین ارتفاعات رسیده بود.

این شکارچی‌ها در زمان دستگیر شدن، مقداری از گوشت فیله گونه نایاب خرس قهوه‌ای را به همراه داشتند که البته به دلیل سنگینی وزن لاشه حیوان، مجبور شدند آن را تکه تکه کرده و قسمت‌هایی از آن را با خود به پایین ارتفاعات منتقل کنند.

رئیس اداره محیط زیست کلاردشت  این شهرستان گفت: این دو فرد متخلف یک چاقوی کمری و یک دوربین شکاری با خود همراه داشتند.

215778_323

شهرام بیگلر بابیان اینکه این افراد دشمنان محیط زیست بوده و به محیط زیست صدمه می‌زنند، افزود: این افراد بعد از انجام بازجویی‌های اولیه به مراجع قانونی جهت رسیدگی کامل به تخلف‌شان تحویل داده شدند.

رئیس اداره محیط زیست کلاردشت اظهار کرد: خواستار حمایت و پیگیری کامل پرونده این افراد متخلف و پرونده‌هایی از این دست از قوه قضاییه هستم.

این مسئول با تاکید بر حساسیت موضوع انقراض گونه‌های کمیاب، یادآور شد: باید برخورد قاطع با این افراد صورت گیرد تا دوباره به عمل ناپسند و غیرمنصفانه خود ادامه ندهند و نیز دیگران هم از این برخورد قانونی درس عبرت گیرند.

تکه‌تکه شدن خرس قهوه‌ای توسط شکارچیان در کلاردشت
بیگلر در پایان تصریح کرد: انقراض یک گونه جانوری، مسلما بر روند زندگی همه انسان‌ها و جانداران در روی کره زمین تاثیر می‌گذارد.

کلاردشت بیش از 90 هزار هکتار عرصه برای زندگی پرندگان و حیواناتی چون بزکوهی، کل، گوزن و خرس دارد که شکار این گونه‌های نایاب به ویژه شکار خرس قهوه‌ای به دلیل ارزش پوست این حیوان، در این منطقه از شمال کشور زیاد به گوش می‌رسد و این در حالی است که متاسفانه این گونه جانوری در مازندران در حال انقراض است.