تونی بلینکن خواستار تشکیل گروه مذاکره با جمهوری اسلامی شد

0
96

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور رژیم جمهوری اسلامی خواست گروهی متشکل از دیپلمات‌ها و کارشناس با دیدگاه‌های مختلف را برای مذاکره با رژیم جمهوری اسلامی تشکیل دهد.

یک مقام نزدیک به دولت جو بایدن فاش کرد که بلینکن از مالی خواسته افراد «به شدت سرسخت» در قبال رژیم جمهوری اسلامی را در این گروه جای دهد.

رابرت مالی هم تشکیل این گروه را آغاز کرده و بلافاصله پس از آغاز به کار آن، روند بررسی راهبردهای از سرگیری ارتباط با رژیم جمهوری اسلامی را شروع می‌کند. برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که رابرت مالی تماس با همتایان اروپایی، اسرائیلی و خلیج فارس خود را آغاز کرده است.

نید پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که آنتونی بلینکن گروهی کارشناسی شامل افراد با نظرات مختلف تشکیل می‌دهد و سرپرستی این گروه بر عهده رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور رژیم جمهوری اسلامی خواهد بود. به گفته پرایس مالی سابقه درخشانی در زمینه مذاکره درباره محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی دارد.

رابرت مالی یکی از افراد گروه مذاکره‌کننده درباره توافق برجام در سال 2015 بود و از سرشناس‌ترین چهره‌های خواهان بازگشت آمریکا به توافق با رژیم جمهوری اسلامی، پیش از مذاکره درباره یک توافق گسترده‌تر، است.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه اول اکتبر 2021 به شبکه ان‌بی‌سی گفت که رژیم جمهوری اسلامی اگر به روند نقض توافق هسته‌ای ادامه دهد، تنها چند هفته با به دست آوردن مواد لازم برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد.

او گفت که دولت جدید آمریکا در صورتی که رژیم جمهوری اسلامی به همه بندهای توافق هسته‌ای پای‌بند باشد، آمادگی بازگشت به این توافق را دارد و واشنگتن می‌کوشد با همکاری همیپمانانش به توافق گسترده‌تری با تهران برسد.

العربیه نوشت؛ رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه دسامبر 2020 گفته بود که زنده کردن توافق اتمی برجام در دوران جو بایدن نیازمند توافق جدیدی برای تعیین شیوه بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به بندهایی از توافق فعلی است که این کشور آنها را نقض کرده است.