توله پلنگ گچساران به دلیل خونریزی داخلی تلف شد

0
364

متاسفانه توله پلنگی که شب گذشته حوای ساعت ۲۲ در محور گچساران به دیل با یک خودرو برخورد کرده بود ساعاتی قبل حین انتقال به یاسوج تلف شد.

شب گذشته زمانی که یک پلنگ ماده به همراه دو توله اش درحال عبور از جاده فوق در محدوده دشتک بودند، یکی از توله ها با یک خودرو پژو ۲۰۶ برخورد کرده و بر اثر شدت ضربه آسیب می بیند.

پس از این حادثه سرنشینان خودرو که ۳ جوان بودند توقف کرده و موضوع را به محیط زیست گچساران گزارش می دهند.

 tulepalang-gachsaran-1

راننده خودرو در توضیح ماجرا به مامورین می گوید که یک پلنگ بالغ و یک توله از عرض جاده عبور کردند و ما با توله دوم که کمی عقب تر حرکت میکرد برخورد کردیم. زمانی که از ماشین پیاده شدیم پلنگ مادر برگشت و به سمت توله اش آمد ولی با دیدن ما فرار کرد.

با حضور نیروهای یگان محیط زیست در محل، توله پلنگ مصدوم که بیهوش شده بود به سرمحیط بانی دیل منتقل می شود.

 tulepalang-gachsaran-3

صبح امروز با حضور دامپزشک توله پلنگ تحت معاینه و درمان اولیه گرفته و شرایط عمومی نسبتا مناسبی پیدا می کند به نحوی که شروع به غرش کرده و حالت تهاجمی از خود نشان می دهد و حتی تصمیم گرفته می شود پس از تاریک شدن هوا و خلوت شدن منطقه توله پلنگ در ارتفاعات محل برخورد با خودرو رهاسازی شود. 

فرمانده یگان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعد از ظهر امروز طی دستوری از سازمان مرکزی محیط زیست اعلام شد که توله پلنگ باید جهت درمان به پردیسان تهران فرستاده شود.

tulepalang-gachsaran-4

جمشید عبدی پور ضمن ابراز تاسف از بروز این حادثه افزود: نهایتا ساعت ۱۷ امروز زمانیکه درحال انتقال حیوان به یاسوج بودیم تا از آنجا به تهران منتقل شود، توله پلنگ در بین راه تلف شد که به احتمال فراوان به دلیل خونریزی داخلی ناشی از برخورد با خودرو بوده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از دیدهبان محیط زیست؛ هدایت اله دیده بان مسئول منطقه حفاظت شده خائیز در این باره گفت: از مرگ توله پلنگ بی نهایت متاثر شدیم، ما نهایت تلاشمان را برای نجات این ماده پلنگ جوان انجام دادیم ولی متاسفانه موفق به حفظ آن نشدیم.

 در کمال ناباوری در زمانی کوتاه تر از ۳۰ روز این پنجمین پلنگ ایرانی است که در نقاط مختلف کشور به دلایل گوناگون کشته شده است.

 tulepalang-gachsaran-5

این درحالیست که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و ریاست این سازمان به عنوان تنها ارگان متولی حفاظت از حیات وحش به خصوص گونه های نادر و در معرض انقراض کشور نه تنها هیچ طرح و برنامه ای برای پیشگیری از تکرار این وقایع ارائه نکرده اند، حتی زحمت یک اظهارنظر و یک ابراز تاسف ساده را نیز به خود نداده اند.