تولد پنجاه سالگی جشنواره فیلم کارلووی واری با چند شگفتی

0
214

جشنواره فيلم كارلووی واری با حضور جمعی از هنرمندان پنجاهمين سال برگزاری‌اش را گرامی داشت.

 پنجاهمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری پنج‌شنبه شب با حضور هنرمندان چک، روزنامه‌نگاران آمریکایی و چهره‌های مشهور جهانی در خانه سوهو در هالیوود شروع شد.

جود لاو که یکی از دوستان صمیمی این فستیوال است و سال ۲۰۱۰ برنده جایزه پرزيدنت آن شده بود، به همراهی چندی از دوستان در مراسم حاضر شد و با کلاه لبه‌دار آبی‌اش نمی‌شد او را نادیده گرفت. بعضی مواقع مهمان‌ها باید تصمیم می‌گرفتند خود لاو را تماشا کنند یا ویدیویی که از او در حال پخش مکرر در مهمانی بود.

جود لاو که تصویری از خودش را روی صفحه تلویزیون در حال بریدن جایزه‌اش با یک اره دیده بود، گفت: نگاه کنین، من آنجا هستم! با جایزه‌شان اینطوری برخورد کردم. خیلی بامزه بود. اما او اصرار داشت که هرگز با افتخاری از این فستیوال اینطور برخورد نخواهد کرد و گفت: این فستیوالی خارق‌العاده است: یک فستیوال فیلم برای طرفداران و هواخواهان فیلم که در فوق‌العاده‌ترین مکان برگزار می‌شود و پر از طرفداران فیلم جوان و مشتاق است.

جود لاو طی مسیر حرفه‌ای کاری خود در فستیوال‌های فیلم بین‌المللی بسیاری شرکت کرده است. از نظر او، کارلووی واری فستیوال بسیار خاصی است و اضافه کرد: چون هیچ گونه رقابت یا بازاری وجود ندارد، این فستیوال به خود اجازه می‌دهد تا فقط – همانطور که دارند امسال هم همین کار را می‌کنند – بر بزرگداشت اعضای یک ژانر فیلم یا مجموعه آثار یک کشور یا شخص خاص تمرکز کند. همین مساله آن را بسیار خاص می‌کند.

لاو در این احساسات خود تنها نبود. آدام میسیک بازیگر جوان اهل جمهوری چک که توسط حضار لقب «جاستین بیبر چک» را به خود گرفت و از اين لقب متنفر هم بود نیز تا به حال دفعات بسیاری در فستیوال کارلووی واری (KVIFF) حضور داشته است. او هم از فضای کلی فستیوال تجلیل کرد و گفت: اتمسفر خیلی خوبی دارد،‌ واقعا دوستش دارم.

با وجود اینکه مراسم امسال به مناسبت جشن گرفتن پنجاهمین سالگرد فستیوال برگزار شده بود، اما مساله کمی پیچیده‌تر از آن است. کریستوف موکا مدیر اجرایی فستیوال گفت: نکته جالب این جاست که امسال سالگرد پنجاه سالگی است، اما سال آینده هم گذر ۷۰ سال از اولین سال برگزاری فستیوال را جشن خواهیم گرفت.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، در دوران کمونیستی ما هر سال مراسم برگزار نکردیم چون به ما گفته بودند که باید بعضی سال‌ها جای خود را به فستیوال فیلم مسکو بدهیم. این فستیوال در سال ۱۹۴۶ کار خود را آغاز کرد که به این ترتیب تبدیل به یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های فیلم جهان می‌شود.