توقف کمک‌های دولت ترامپ به لبنان بعد از تشکیل کابینه حزب‌الله

0
189

گزارشی اختصاصی، حاکی از آن است که ایالات‌متحده قصد دارد، پس از تشکیل دولت حزب‌الله به رهبری حسان دیاب، همه کمک‌ها به لبنان را متوقف سازد.

براساس گزارش منتشر شده در روزنامه «فری بیکن»، کارشناس مسائل امنیت ملی آمریكا، اختلاف نظرهای داخلی در دولت ترامپ پیرامون كمکهای آمریكا به لبنان، پایان یافته و این کمک‌ها پس از تشکیل دولت حزب‌الله در لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب، متوقف خواهد شد.

این روزنامه با توجه به اظهار نظر منابع آگاه، تأکید کرد همه در دولت آمریکا متفق‌القول هستند که دولت جدید لبنان تحت کنترل حزب‌الله است که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می شود.

نمایان هشدارها

در این گزارش اشاره شده است که هشدارهای وزارت امورخارجه به کنگره مبنی بر التزام به متوقف کردن کمک‌های مالی به لبنان در صورتی که پول مالیات دهندگان آمریکایی به جیب حزب‌الله سرازیر شود، اکنون در حال بالا آمدن و نمایان شدن است. این منابع تأکید دارند تعهدات وزارت امورخارجه، با توجه به اعمال سلطه بی سابقه حزب‌الله بر دولت لبنان، باعث افزایش فزاینده روند بلوکه کردن همه کمک‌ها شده است.

به گفته مسئولان دست‌اندر کار آمریکایی، سناتور تد کروز که کارزاری را کنگره علیه کمک‌های بی قید و شرط به لبنان رهبری کرده، وعده‌هایی را از دولت ترامپ در این خصوص گرفته است که درصورت اثبات ذی‌نفع بودن حزب‌الله از این کمک ها، اعطای کمک به لبنان متوقف خواهدشد.

بر اساس این گزارش، مناقشات درون دولت بر سر کمک‌های اقتصادی و نظامی، اخیراً آشکار گردیده و به گفته منابع آگاه، دولت در اواخر ماه دسامبر، صدها میلیون دلار را پس از متوقف کردن ارسال آن به دلیل بروز اعتراض هواداران ترامپ در شورای امنیت ملی و وزارت امورخارجه، به لبنان فرستاد. این اعتراض‌ها ناشی از نگرانی در این خصوص بود که این پول مستقیماً در امر کمک دهی به حزب‌الله و متحدانش در دولت لبنان به کار گرفته شود.

درپی این کشمکش‌های داخلی، بحثی دارای پیشینه در بیروت و واشنگتن، در مورد آینده چنین سیاست‌هایی دنبال شد که مخالفان می‌گویند این کمک‌ها، عملا در راستای تشویق حزب‌الله و ذی‌نفعان ایرانی آن در منطقه، قرار دارد.

به گزارش رسانه‌های لبنان، دیوید هیل، معاون وزیر امورخارجه در امور سیاسی، در نشست‌های اخیر خود با مقامات لبنانی، خط قرمزی را ترسیم کرده و به آنها گفته است که دولت ترامپ، اعطای هر گونه کمک به هر کابینه لبنان را که تحت کنترل حزب‌الله باشد، تحریم خواهد کرد.

نه به تأمین بودجه دولت حزب‌الله

مطابق اسناد بررسی شده از سوی این روزنامه، کروز از نامزدی دوروتی شیا، نامزد وزارت امورخارجه برای منصب سفیر آینده آمریکا در لبنان، بهره برده و تعهد کتبی گرفته که ایالات‌متحده طی آن تضمین خواهد داد که «کمک‌های آمریکا به لبنان، به دست حزب‌الله نمی‌افتد»، و کمک‌های هدفمند داخلی (ثانویه) صرفا به شهرداری‌‍هایی داده خواهند شد که «زیر کنترل حزب‌الله یا هیچ سازمان تروریستی خارجی دیگری نباشند.»

سفیر آینده آمریکا در لبنان بر اساس نسخه کتبی تعهدات خود که به دست این روزنامه افتاده، خاطر‌نشان نمود: «من در راستای رعایت قوانین و سیاست‌های ایالات‌متحده ومطابق با دستور العمل‌ها، متعهد شده وتضمین می‌کنم که کمک‌های آمریکا، نه به دست حزب‌الله ونه هیچ گروه تروریستی دیگری نخواهد رسید.»

شیا گفت: «این روند در این خصوص تحقیق خواهد کرد که شوراهای پیشنهادی شهرداری برای استفاده از این کمک‌ها زیر کنترل حزب‌الله یا هر سازمان تروریستی خارجی خاص نباشند.» طبق گزارش‌ها، تد کروز سرگرم تنظیم قانون دیگری است که تامین مالی هر کابینه‌ای را که تحت کنترل حزب‌الله باشد، ممنوع سازد.

یکی از معاونان باسابقه کنگره که ازمحتوای بحث و جدل‌های میان تردید کنندگان در مورد ارسال کمک‌ها به لبنان و آن دسته ازمقامات دولت ترامپ که هنوز متعهد به ارسال کمک به لبنان هستند، اطلاع دارد، گفت: «دیگر مجال چندانی برای مانور وجود ندارد زیرا تشکیل کابینه حزب‌الله یک رخداد دراماتیک است‌. با توجه به این شرایط، ترامپ حق خواهد داشت علت این امر را جویا شود که چرا مسئولان وزارت‌های خارجه و دفاع که در گیر اعمال سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی هستند، مبادرت به ارسال کمک‌ها و میلیون‌ها دلار برای تامین مالی حزب‌الله می‌کنند؟!»

این گزارش می افزاید: دولت جدید لبنان، این کشور را بیش از هر زمانی در گذشته، به حزب‌الله نزدیک کرده است. پارلمان لبنان نیز متشکل از اعضایی خواهد بود که آشکارا از این گروه تروریستی حمایت می‌کنند و دستورات خود را از جمهوری اسلامی می‌گیرند.

دربست متعلق به حزب الله است

مجله فارین پالیسی این هفته نوشت: «کابینه حسان دیاب نخست وزیر» اولین کابینه در تاریخ لبنان خواهد بود که منحصراً متعلق به فراکسیون پارلمانی به رهبری حزب‌الله، هم پیمان جمهوری اسلامی در لبنان است.

تونی بدران، کارشناس لبنانی در بنیاد آمریکائی دفاع از دموکراسی‌ها، گفت که دولت تازه تأسیس اخیر بر خلاف دولت‌های قبلی لبنان، هیچ تلاشی برای سرپوش نهادن بر روابط خود با جمهوری اسلامی نمی‌کند.

بدران افزود: «با تشکیل کابینه اخیر لبنان، حزب‌الله دیگر از زحمت پنهان کردن نفوذ خود بر دولت همچون کابینه‌های گذشته، خلاص شد، در حالی که در گذشته، چهره‌هایی همچون سعد حریری نخست وزیر پیشین را معرفی می‌کرد که سعه صدر بیشتری در تعامل با آمریکا و اروپا داشتند؛ و مناصب وزارتی را میان تمامی طرف‌ها اساسی در طبقه سیاسی لبنان، تقسیم می‌نمود.

او ادامه داد: «اما این کابینه، دربست متعلق به جناح سیاسی حزب‌الله است. به نظر بدران، ایالات‌متحده باید به حصول این تحول، اذعان کرده و با دولت جدید به عنوان بخشی از شبکه منطقه‌ای جمهوری اسلامی، تعامل داشته باشد.

به گزارش العربیه؛ بدران ادامه داد: «طبقه سیاسی به طور کلی چیزی نیست جز شرکای خرده‌پای حزب‌الله که در حال گردانندگی سیستم سیاسی است. هر کابینه‌ای در سایه این سیستم شکل بگیرد، به دلیل ساختار نظام، دولت حزب‌الله خواهد بود.