توضیحات مهم معاون وزیر بهداشت درباره توزیع و تقسیم واکسن کرونا در ایران

0
73

معاون کل وزارت بهداشت گفت: مردم به این نکته توجه داشته باشند که واکسن عادلانه و بر اساس اصول علمی توزیع خواهد شد. افراد پرخطر، کادر بهداشت و درمان در اولویت خواهند بود و هیچ تبعیض و شهروند درجه اولی هم در کار نخواهد بود.

دکتر حریرچی همچنین در پاسخ به این سوال که با وجود تحریم‌ها احتمالاً ما در گرفتن واکسن هم دچار مشکل خواهیم شد، تصریح کرد: نه به هیچ وجه. ما از سه مسیر دریافت واکسن کرونا را پیگیری می‌کنیم. ما هم مثل اکثر کشورهای دنیا جزو کنسرسیوم کوواکس هستیم که بیشتر کشورهای اروپا هم در آن عضو هستند.

 لذا از طریق این کنسروسیوم، انتقال مبالغ اولیه واکسن را انجام دادیم و سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و کنسرسیوم تقبل کردند که ۲۰ درصد مردم کشورها را با سبدهای مختلف واکسینه کنند که ما سبدی را که گران‌تر و اختیاری‌تر بوده، انتخاب کردیم. در اولین فرصتی که واکسن توزیع شود که دور هم نیست، به کشور ما هم خواهد آمد.

وی افزود: ما برای ۱۸ میلیون دوز اقدام کردیم. مردم به این نکته توجه کنند که واکسن عادلانه و براساس اصول علمی توزیع خواهد شد. اول افراد پر خطر، کادر بهداشت و درمان در اولویت خواهند بود و هیچ تبعیض و شهروند درجه اولی هم وجود ندارد.

 توزیع واکسن براساس برنامه تدوین‌شده کمیته علمی خواهد بود. یک مسیر دیگر واکسنی است که با کشورهای تولیدکننده برای تولید مشترک مذاکره کردیم که اقداماتی هم برای تولید محصول مشترک انجام شده و یکی دیگر واکسن ایرانی است که فاز حیوانی 4 مدل از آنها طی شده و فاز انسانی‌شان تا دو سه هفته یگر آغاز می‌شود و تا چند ماه آینده توزیع خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص فرمول‌های واکسن‌ها هم گفت: کلاً فازهای متفاوتی دارند؛ مثلاً واکسن فایزر ژنتیکی و واکسن گرانی است. واکسن آکسفورد بر مبنای انتقال ویروس به ویروس دیگر است و قیمتش مناسب‌تر و تأثیرش کمتر است و برخی هم بر اساس ویروس کشته شده است. ما در حال آزمایش تمام روش‌های دنیا هستیم. احتمال هم دارد که این ویروس جهش دوباره کند و حتی اثر واکسن‌ها را از بین ببرد.

مهر نوشت؛ دکتر حریرچی تاکید کرد: هیچ کشور دنیا مگر آنها که سیاست سرکوب را به کار بردند، در چند ماه آینده نمی‌توانند شرایط را عادی کنند. اما مردم مطمئن باشند که واکسن را بر اساس اصول علمی و عادلانه توزیع خواهیم کرد ولی تا آن زمان توصیه جدی ما این است که از تشکیل دورهمی‌های خانوادگی به‌شدت پرهیز کنید و برای فضاهای سربسته تهویه لازم تعبیه کنند.