توسعه یک مرکز زیرزمینی هسته‌ای در نطنز توسط جمهوری اسلامی

0
208

 جمهوری اسلامی در حال توسعه یک مرکز هسته‌ای زیرزمینی جدید در نطنز با هدف انتقال سانتریفیوژهای نسل جدید به آن است که در صورت راه‌اندازی، هدف قراردادن آن از آسمان بسیار مشکل خواهد بود.

دیوید اولبرایت، مدیر «مرکز پژوهش‌های امنیت بین‌الملل» در اسرائیل گزارش داد که این مرکز جدید مانند تاسیسات اتمی فردو در اعماق زمین بوده اما بسیار عمیقتر از فردو ایجاد شده است.

در این گزارش اشاره شده که تاسیسات فردو زیر کوهی به ارتفاع 960 متر از سطح دریا قرار دارد اما تاسیسات جدید در زیر کوهی به ارتفاع 1608 متر در حال احداث است.

گزارش مرکز پژوهش‌های امنیت بین‌الملل تصریح کرده، عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی طی سال 2021 حفری‌های عظیمی در این منطقه انجام داده است. طبق گزارش مذکور، معلوم نیست این مرکز تا پیش از 2023 آماده بهره‌برداری می‌شود یا خیر.

العربیه به نقل از روزنامه جروزالم پست نوشت؛ مقامات اسرائیلی پیش‌بینی کرده‌اند که پس از تکمیل این مرکز، جمهوری اسلامی نیمی از تجهیزات و ماشین‌آلات برنامه اتمی خود را به آن منتقل خواهد کرد.

گزارش در ادامه گفته که در صورت راه‌اندازی مرکز جدید، جمهوری اسلامی قادر خواهد بود هزاران سانتریفیوژ را همزمان بکار گیرد.

اولبرایت در این گزارش آورده که برنامه اتمی جمهوری اسلامی تاکنون به زنجیره چند صدتایی سانتریفیوژها در سالن‌های روی زمین وابسته بوده که عملیات‌های تخریبی عمده آنها را ویران کرده است.