توالی دقیق‌تر و سریعتر دی‌ان‌ای با ماده جدید دانشمند ایرانی

0
178

محققان دانشگاه ایلینویز در اربانا شمپین به رهبری «امیر براتی فریمانی» دریافته‌اند نانومنفذهای موجود در ماده «مولیبدن دی‌سولفید» (MoS2) دی‌ان‌ای را به صورت دقیق‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از هر شیوه کنونی توالی می‌دهد.

بر اساس مطالعات انجام‌شده، ماده مزبور از دیگر مواد به کاررفته برای توالی دی‌ان‌ای و حتی گرافن عملکرد بهتری دارد.

نانومنفذ، حفره بسیار ریزی است که در میان ورقه نازکی از ماده حفاری می‌شود و برای حرکت مولکول دی‌ان‌ای به اندازه کافی بزرگ است. یک جریان الکتریکی دی‌ان‌ای را از میان نانوحفره حرکت می‌دهد و نوسانات موجود به هنگام عبور آن از میان حفره، اطلاعاتی را درباره توالی‌اش در اختیار دانشمندان می‌گذارد.

تمامی مواد به کاررفته برای توالی‌دادن نانوحفره دی‌ان‌ای دارای نقطه‌ضعف قابل‌توجهی هستند زیرا بیش از اندازه ضخیم‌اند. این در حالی است که MoS2 ورقه‌ای تک‌لایه و به اندازه کافی نازک است که فقط یک حرف دی‌ان‌ای در هر بار از میان نانوحفره آن عبور می‌کند.

در مطالعات انجام‌شده فریمانی و تیم‌ علمی‌اش مشخص شد دی‌ان‌ای به این ماده نمی‌چسبد و از میان حفره به سرعت و بدون هیچ مشکلی عبور می‌کند. ماده MoS2 در ساخت فرستنده‌ها رقیب گرافن است و در این جا کاربرد جدیدی برای آن تعریف شده است.

به گزارش ایسنا؛ هم‌اکنون محققان به دنبال ترکیب ماده مزبور با ماده دیگری هستند تا ابزار توالی دی‌ان‌ای سریع، دقیق و ارزانی ارائه دهند.