توافق محرمانه روسیه – جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریمهای نفتی جمهوری اسلامی

0
200

وزارت خارجه اسرائیل سندی منتشر کرد که نشان می دهد قرار است نفت خام جمهوری اسلامی از راه دریای خزر به روسیه صادر شود و پس از آن که در پالایشگاههای آن کشور تصفیه شد به عنوان نفت روسیه به سراسر جهان صادر شود.

این تمهید به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل از ماه آینده که مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی آغاز می شود به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش این روزنامه در ماه گذشته که سران ترکیه و روسیه با حسن روحانی در تهران دیدار داشتند این قرار گذاشته شد. در سند وزارت خارجه اسرائیل آمده است کشورهای اروپائی که به برجام پایبند مانده اند اجازه خواهند داد نفت جمهوری اسلامی به کشورهای آسیائی صادر شود.

دولت ترامپ از ۴ نوامبر در اجرای مرحله دوم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نفت و گاز جمهوری اسلامی را مورد تحریم کامل قرار خواهد داد تا با اعمال فشار شدید اقتصادی، جمهوری اسلامی را به تغییر رفتار در سیاست خارجی، عدم مداخله در امور سایر کشورها و حقوق بشر در داخل وادار سازد.

در سند وزارت خارجه اسرائیل هشدار داده شده است که همکاری تهران- مسکو تنها به دور زدن تحریم‌های نفتی و شکستن دیوار تحریم‌های آمریکا محدود نمی ماند و پیامدهای بسیار گسترده ای خواهد داشت.

به گزارش صدای آمریکا؛ در گزارشی در روزنامه روسی اسپوتنیک آمده است دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و اروپا در ماه گذشته درباره طرح مبادله پایاپای گفتگو کردند که به موجب آن، جمهوری اسلامی از راه روسیه به اروپا نفت صادر کند و در ازای آن، کالاها و خدمات مورد نیاز را از کشورهای اروپائی بخرد.