توافق روسیه و آمریکا درباره سلاح‌های شیمیائی سوریه

0
160

 وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و روسیه، در کنفرانس خبری پس از نشست سه روزه ژنو اعلام کردند که بر سر چگونگی نابود کردن تسلیحات شیمیائی رژیم سوریه به توافق رسیدند.

روسای دیپلماسی خارجی ایالات متحده آمریکا و روسیه اعلام کردند که دو کشور بر سر طرحی شش ماده ای با یکدیگر توافق کردند که براساس آن سلاح های شیمیائی سوریه باید زیر نظارت بین المللی قرار گیرد.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: برطبق توافق با روسیه، رژیم سوریه یک هفته فرصت خواهد داشت تا فهرست کاملی از سلاحهای شیمیائی انبار شده در این کشور را ارائه دهد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رادیو فرانسه، در نخستین واکنش مخالفان رژیم بشار اسد به اظهارات مقامات روسیه و آمریکا، ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه، ضمن اعلام مخالفت با طرح اخیر، گفت: ارتش سوریه هیچ گونه سلاح شیمیائی در اختیار ندارد و سربازان این ارتش تا سقوط رژیم به مبارزه ادامه خواهند داد.

همچنین بنابر این طرح، سلاح های شیمیائی انبار شده در سوریه باید تا اواسط سال آینده نابود گردد.

طرح مورد توافق، رژیم سوریه را موظف می نماید تا زمینه دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد و نظارت آن ها بر این سلاح ها را فراهم نماید.

وزرای خارجه دو کشور تاکید کردند در صورت عدم توجه رژیم سوریه به این طرح، شورای امنیت سازمان ملل متحد، بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد به اقدام نظامی متوسل خواهد شد.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه در این نشست خبری ضمن قدردانی از مشورت ها و حمایت های کشورهای فرانسه و بریتانیا، از ادامه مذاکرات با همتایان فرانسوی و بریتانیائی خبر دادند.

کاخ الیزه ( کاخ ریاست جمهوری فرانسه) روز جمعه اعلام کرد: وزرای امور خارجه فرانسه، بریتانیا و آمریکا روز دوشنبه بر سر بحران سوریه در پاریس به مشورت خواهند نشست.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، ضمن قدردانی از توافق میان واشنگتن و مسکو، تاکید کرد که این طرح باید از هم اکنون به اجرا گذاشته شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هم شب گذشته (جمعه) بار دیگر بر لزوم تلاشهای دیپلماتیک برسر پرونده استفاده از سلاح شیمیائی در سوریه تاکید کرد، اما در عین حال از جامعه جهانی خواست تا خود را برای مداخله نظامی، در صورت شکست مذاکرات سیاسی، آماده نمایند.

حملات رژیم سوریه به مناطق زیر کنترل مخالفان و ورود پناهندگان به ایتالیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه در پی ادامه خروج شهروندان سوریه از خاک این کشور، در حدود 500 تن از مهاجرین سوری، که اکثریت آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند، در طی بیست و چهار ساعت اخیر به خاک ایتالیا پناهنده شدند.

همچنین این خبرگزاری در گزارشی اعلام کرد 60 درصد فرانسویان تمایلی به مداخله نظامی فرانسه در بحران سوریه ندارند.

درهمین حال رژیم سوریه امروز نیز به بمباران مناطق زیر کنترل مخالفان ادامه داد، اما مخالفان رژیم بشار اسد به منظور تشکیل دولت موقت، امروز شنبه در استانبول تشکیل جلسه دادند.