تهدید فعالان کارگری به خودداری از اطلاع‌رسانی و جلوگیری از آزادی با قرار وثیقه

0
226

یک منبع آگاه به وضعیت هفت فعال کارگری و کارگر که در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شدند گفت آخرین دفاعیات آنها اخذ شده و پرونده همگی انها به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برای تعیین وقت فرستاده شده است. این فعالان کارگری عبارتند از سپیده قلیان، اسماعیل بخشی، علی نجاتی، امیر امیرقلی، عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی فرد. همگی آنها بین تاریخ‌های ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ۹۸ به شعبه هفتم بازپرسی زندان اوین برای اخذ آخرین دفاعیات فراخوانده شدند.

به گفته این منبع آنها در جلسه دفاع آخر خود با اتهام جدیدی مواجه شدند که تاکنون هرگز در بازجویی‌ها به آن اشاره نشده بوده است: «بازپرس شاه‌محمدی همه آنها را به اتهام جدید ارتباط با گروه‌ها و احزاب معاند نظام متهم کرده است. در مقابل اعتراض آنها که اسمی از این اتهام در بازجویی‌های انها برده نشده، گفته ما مستندات کافی برای این اتهام داریم و در دادگاه متوجه خواهید شد اما هیچ توضیح دیگری نداده است.»

این منبع درباره محتوای کیفرخواست و دفاع وکلایشان به کمپین گفت: «فعالان کارگری در بازداشت به جز سپیده و اسماعیل بخشی هیچ‌کدام وکیل ندارند.به آنها در ابتدا گفته‌اند فقط می‌توانند از لیست وکلای تایید شده قوه قضاییه وکیل انتخاب کنند که آنها هم معلوم است چطور عمل می‌کنند. خانواده امیرقلی با یکی از این وکلای تایید شده صحبت کرده اما وکیل گفته است شما فعلا هیچ کاری نکنید اگر حکمی که صادر شد و ناعادلانه بود آن وقت من اعتراض خواهم کرد. آخر مگر می‌شود یک وکیل دادگستری به داشتن حق دفاع و وکیل معتقد نباشد و بگوید اگر حکم ناعادلانه صادر شود آن وقت او وارد عمل می‌شود. در نهایت بچه‌ها تصمیم گرفتند خودشان از خود دفاع کنند.»

به گفته این منبع «فقط در مقابل اصرار برخی از آنها بازپرس تکه‌ای از کیفرخواست تایپ شده را نشان داده که نوشته شده بوده که «آنها دل رهبر عزیز که نایب امام زمان است را خون کرده‌اند» فکرش را بکنید دل خون شدن جز موارد حقوقی در کیفرخواست آمده است.»

این منبع با اظهار اینکه بازپرس شاه‌محمدی با «تشر» و «فریاد» بر سر آنها آخرین دفاعیات را گرفته است گفت: «از سپیده و ساناز خیلی شاکی بود. می‌گفت آنها حاضر نشدند با چادر از زندان اوین به دادگاه بیایند. با آرایش و روژلب قرمز آمده‌اند. داد می‌زد که اگر اطلاع‌رسانی‌ها ادامه پیدا کند آنها آزاد نخواهند شد. حتی به عسل محمدی گفته اگر صحبت‌هایش را با رسانه‌ها ادامه دهد بازداشت خواهد شد و اتهام تشویش اذهان عمومی به اتهام‌های دیگرش اضافه می‌شود.»

این منبع گفت بازپرس به آنها گفته اعتراض‌شان به شرایط بازجویی و دادگاه هم هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت: «گفته هیچ‌کس اعتراض شما را نمی‌پذیرد چون همه ما می‌دانیم که شکنجه در سیستم قضایی وجود ندارد و ما می‌دانیم که با بازداشتی‌ها عادلانه برخورد می‌شود. هر چه آنها گفته‌اند ما شرایط بدی در دوران بازجویی داشتیم، بازپرس گفته هیچ‌کس حرف‌تان را قبول نمی‌کند، بی‌خود هم اعتراض کردید و نوشتید. شما شرایط بدی نداشتید.»

به گفته منبع مطلع «حتی شاه محمدی به خانواده‌هایشان مستقیم گفته چون موضوع آنها رسانه‌ای شده مصلحت نیست آزاد شوند. به خانواده‌ها فشار آورده‌اند تا سکوت کنند وگرنه بچه‌هایشان همان‌جا در زندان می‌مانند.»

این منبع از صدور قرار وثیقه برای برخی از این زندانیان خبر داد و گفت: «با وجود تعیین وثیقه‌های سنگین بین ۷۵۰ تا ۹۵۰ میلیونی برای این بچه‌ها و تامین آن از سوی خانواده‌هایشان در هفته اخیر، دادستانی با آن مخالفت کرده است. حالا خانواده‌ها به دفتر دادستانی اعتراض کرده‌اند اما تاکنون هیچ جوابی هم نگرفته‌اند.»

در حال حاضر همگی انها که داری یک پرونده مشترک هستند مواجه با سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تشکل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی» و «ارتباط با گروه‌ها و احزاب معاند» است. پیش از این در بازجویی‌های به این افراد گفته شده بود آنها با گروه کمونیستی کارگری در ارتباط هستند. علاوه بر این سپیده قلیان و اسماعیل بخشی به دو اتهام دیگر «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب » به دلیل رسانه‌ای کردن شکنجه‌هایشان نیز متهم هستند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ همه این هفت نفر در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در پاییز ۹۷ بازداشت شدند. علی نجاتی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۸ به شعبه هفتم فراخوانده شده، عسل محمدی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه و بقیه در تاریخ ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه به شعبه هفتم برای اخذ آخرین دفاعیات احضار شده‌اند.