تمهیداتی که برای مقابله با جمهوری اسلامی در بودجه ۲۰۲۱ وزارت خارجه آمریکا آمده است

0
213

در بودجه پیشنهادی وزارت خارجه ایالات متحده برای سال ۲۰۲۱ مواردی برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی، از جمله مقابله با تروریسم و تاثیر بدخواهانه جمهوری اسلامی، در نظر گرفته شده است.

در متن پیشنهادی این بودجه که روز دوشنبه ۲۱ بهمن ثبت شده، در بخش خاورنزدیک بودجه ای حدود یک میلیارد و ۱۹۵.۴ میلیون دلار برای مقابله با تاثیرات بدخواهانه جمهوری اسلامی، تقویت اتحاد آمریکا با متحدانش در خاورمیانه، و همچنین حمایت از اقلیت‌های دینی و قومی آمده است.

در این بودجه پیشنهادی، مبلغ ۸۸ میلیون دلار به عنوان کمک داوطلبانه ایالات متحده آمریکا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظر گرفته شده است. هدف از این کمک، ادامه تلاش‌های آمریکا برای مقید کردن جمهوری اسلامی، سوریه و کره شمالی به رعایت و اجرای تعهدات مرتبط با منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

مبلغ ۶۷ میلیون دلار برای امنیت مرزی و کنترل صادرات در نظر گرفته شده و هدف آن جلوگیری از هرگونه انتقال و صادرات مواد مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی است. این بودجه برای مقابله با فعالیت‌های برهم‌زننده کره شمالی، جمهوری اسلامی، روسیه، و چین طراحی شده است.

برنامه کاهش تهدید جهانی هم با بودجه ۷۴ میلیون دلار برای فعالیت‌های کشورهایی چون چین، کره شمالی، جمهوری اسلامی، روسیه، و سوریه در نظر گرفته شده که حکومت‌هایی معرفی شدند که مشغول گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

در حوزه مقابله با تروریسم و خطرهایی از سوی القاعده و تهدیدهایی که با حمایت جمهوری اسلامی وجود دارد، مبلغ حدود ۲۰۲.۴ میلیون دلار و در حوزه خاورنزدیک و برای کمک به نیروهای مسلح لبنان برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی، مبلغ پنج میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

فشار حداکثری دولت ترامپ بر جمهوری اسلامی

از یکسال پیش دولت پرزیدنت ترامپ فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی را آغاز کرد. رئیس جمهوری آمریکا هفته پیش نیز در بخشی از گزارش سالانه به کنگره آمریکا به فشار بر جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفته بود به خاطر تحریم‌های قدرتمند ما، اقتصاد جمهوری اسلامی در وضعیت خیلی بدی است. ما می‌توانیم کمک کنیم تا در زمانی خیلی کوتاه این وضعیت بهتر شود. آن‌ها شاید یا غرور بیش از حد دارند یا مرتکب حماقت می‌شوند ولی تصمیم با آن‌ها است و ما حاضر به کمک هستیم. ما این جا هستیم. بگذارید ببینیم چه راهی اختیار می‌کنند. این کاملا در اختیار آن‌ها است.

دولت پرزیدنت ترامپ با برشمردن ایرادات برجام، از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. مقامات دولت آمریکا همچنین با اشاره به اقدامات مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی، اعلام کردند فشار حداکثری بر رژیم جمهوری اسلامی تا هنگامی که مانند یک کشور عادی در منطقه رفتار نکند، ادامه خواهد یافت.

مقام های وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا در آخرین اظهارنظرهای خود درباره تحریم های جمهوری اسلامی، آن را راهی برای پرهیز از جنگ با این رژیم در اوج تنش دو کشور دانستند.

همچنین برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور جمهوری اسلامی، نیز در حاشیه نشست دو روزه دوحه قطر، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا، گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، رژیم جمهوری اسلامی را در بر سر یک دو راهی قرار داده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی درآمد خود را به جای اینکه برای بهبود معیشت مردم ایران صرف کند، در راه حمایت از گروههای تروریستی منطقه و اقدامات مخرب در دیگر کشورها صرف می‌کند.