تمدید مذاکرات وین؛ وزیر امورخارجه بریتانیا: گفت‌وگوها “کند و دشوار” است

0
161

مذاکرات میان قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی درباره پرونده هسته‌ای این کشور، یک بار دیگر تمدید، و این بار روز دوشنبه آینده، سیزدهم ژوئیه، به عنوان مهلت جدید برای رسیدن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی اعلام شد. پیشتر اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که تعلیق تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که قرار بود امشب به پایان برسد، تا سه روز دیگر تمدید می‌شود. طی دو هفته اخیر که مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی در وین در جریان است، این سومین بار است که تاریخ جدیدی برای پایان این مذاکرات تعیین می‌شود.

در حالی که طرفین مذاکرات از وجود پیشرفت‌هایی خبر می‌دهند، فیلیپ هاموند، وزیر امورخارجه بریتانیا اعلام کرده که روند مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی “کند و دشوار” است.

وزیر امور خارجه بریتانیا به همراه لوران فابیوس همتای فرانسوی‌اش وین را ترک کردند و گفتند که روز شنبه به محل برگزاری مذاکرات باز خواهند گشت.

با تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، به این ترتیب کنگره آمریکا به جای 30 روز، 60 روز فرصت خواهد داشت تا متن این توافق را مورد بررسی قرار دهد، امری که چندان مورد خوشایند دولت باراک اوباما نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ با این حال وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته گفت: «نباید عجله کرد و اجازه نخواهیم داد که برای پایان یافتن سریع کار تحت فشار قرار بگیریم».

بر اساس گزارش‌ها، زمانبندی لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، چگونگی بارزسی از مراکز هسته ای و نظامی در جمهوری اسلامی، و همچنین سرنوشت تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، سه محور اصلی مورد اختلاف میان جمهوری اسلامی و گروه پنج به علاوه یک است.

دیروز همزمان با سفر حسن روحانی به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که با لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی موافق است.