تماشاچیان معترض باعث قطع کنسرت ماهان اصفهانی در آلمان شدند

0
179

کنسرت ماهان اصفهانی، نوازنده ایرانی، در شهر کلن در میان سروصدای متعرضان قطع شد. در اینترنت گفته شد که علت این امر “نژادپرستی” بوده اما مسولان معتقدند که شماری از تماشاچیان از آهنگ‌های اجرا شده در کنسرت ناراضی بوده‌اند.

فیلارمونی شهر کلن آلمان در شامگاه سه شنبه (یکم فوریه / 11 اسفند) میهمان ماهان اصفهانی، نوازنده چمبالو بود اما تماشاچیان ناراضی اجازه ندادند که کنسرت این هنرمند ایرانی به پایان برسد.

بخش کوچکی از تماشاچیان هنگام اجرای قطعه ای از استیو رایش صدای اعتراض خود را بلند کردند و باعث قطع کنسرت شدند. هنگامی که اصفهانی به زبان انگلیسی از آنها پرسید، «از چه می‌ترسید؟»، یکی از تماشاچیان پرخاشگرانه از هنرمند خواست، به زبان آلمانی حرف بزند.

این واکنش بهانه‌ای شد برای شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی در اینترنت تا دلیل اعتراض تماشاچیان را احتمالاً “نژادپرستی” بدانند. اما واقعیت این است که تماشاچیان معترض هنگام اجرای قطعه های کلاسیک آرام بودند.

مدیر شرکت “کنچرتو” کلن که اصفهانی را دعوت کرده بود اعلام کرد که “اقلیت کوچکی” به علت مخالفت با کارهای استیو رایش دست به این اقدام “غیرمتمدنانه” زده‌اند. یوخن شفسمایر تاکید کرده است، نباید اجازه داد که «یک اقلیت مانع اجرای کنسرتی شود که اکثریت تماشاچیان از آن لذت می‌برند.»

استیو رایش یکی از مهمترین آهنگسازان معاصر و پیشگامان موسیقی مینیمال به شمار می‌رود. بسیاری از طرفداران موسیقی کلاسیک به بخشی از آثار رایش که در رده کارهای “تجربی” او محسوب می‌شوند علاقه ندارند.

شفسمایر تاکید کرد که اصفهانی برای اجرای کنسرت در کلن در ماه مارس سال آینده دعوت شده است.

هنرمندی جهانی

ماهان اصفهانی در سال 1363 در تهران زاده شده اما در کودکی به ایالات متحده رفت و در حال حاضر مقیم لندن است.

او یکی از شناخته شده ترین نوازندگان هارپسیکورد (چمبالو) به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر در رسانه‌های بسیاری از جمله تایمز، بی.بی.سی جهانی، واشنگتن پست، ایندیپندنت، گرامافون، سان‌دی تایمز مورد ستایش قرار گرفته است.

هارپسیکورد یکی از سازهای کلاویه‌ای یا شستی‌دار است که به ظاهر شبیه پیانو است اما از نظر شیوه ایجاد صدا با آن تفاوت دارد. در هارپسیکورد با فشردن شستی‌ها زائده‌های کوچک مضراب‌مانند سیم‌ها را به ارتعاش درمی آورند و از این طریق صدا ایجاد می‌کنند. اما در پیانو تولید صدا بر اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های فلزی آن در داخل جعبه چوبی تولید صورت میگیرد.

این ساز از قرن شانزدهم تا نیمهٔ آغازین قرن هجدهم میلادی یکی از مهم ‌ترین سازهای صفحه کلیدی اروپایی بود اما به مرور جای خود را به پیانو داد.

به گزارش دویچه وله؛ بسیاری از کارشناسان موسیقی این ساز را به روز نمی‌دانند اما هنرمندان برجسته‌ای نظیر اصفهانی ثابت کرده اند که این کارشناسان در اشتباه هستند.