تلویزیون حزب‌الله لبنان: مهسا امینی تروریست انتحاری بود

0
64

شبکه تلویزیونی “المنار”، متعلق به حزب‌الله لبنان، ادعا کرد که مهسا امینی تعمداً به مرکز پلیس رفته و در آنجا دست به خودکشی زده تا ایجاد آشوب کند. چند روز قبل، رهبر حزب‌الله لبنان به شدت از جنبش ضدحکومتی در ایران انتقاد کرد و گفت که اگر جمهوری اسلامی نبود، حزب‌الله هم وجود نداشت. در عین حال، مقامات جمهوری اسلامی نیز در تلاشند تا با هرگونه احتمال اعتراض در بیروت مقابله کنند.

“کارشناس” شبکۀ المنار که عبدو اللقيس نام دارد و معمولاً “متخصص روابط بین‌الملل و عضو انجمن بین المللی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی لبنان” معرفی می‌شود، در پاسخ به مجری برنامۀ خبری “الحدث” گفت: “در ارتباط با حوادثی که در کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد، ما می‌دانیم که این خانم مهسا امینی یکی از اعضای حزب تروریست کومله بوده؛ حزبی که به شکل علنی با اسرائیل همکاری دارد… او به صورت انتحاری به مرکز پلیس رفته و در آنجا یک قرص سمی را بلعیده… این کاملا روشن است، هیچکس به او دست نزده… امینی خودش را شهید کاشتن بذر فتنه در منطقه می‌دانست، این گزارش‌ها تقریباً تأیید شده است”…

در واکنش به این ادعاها، مجری برنامه فقط تأیید کرد که جمهوری اسلامی اینک از این حوادث بیرون آمده و “رهبر معظم” (خامنه‌ای) ماهیت توطئه را به تفصیل بیان کرده است. شبکۀ المنار که از خامنه‌ای به عنوان “المرشد الأعلى للجمهوريّة الإسلاميّة الإيرانيّة”  یاد می‌کند، به نقل از وی گفته است که “شورش‌ها در ایران توسط غرب اسرائیل و برخی خائنان داخلی مهندسی و طراحی شده است”.

حسن نصرالله رهبر حزب‌الله نیز قبلاً مرگ مهسا امینی را “حادثۀ مرموز” توصیف کرده بود.

رادیوفرانسه نوشت؛ در حال حاضر، حزب‌الله لبنان به شدت نگران جنبش ایرانیان است. با توجه به اعتراضات مکرر لبنانی‌ها نسبت به اوضاع آشفتۀ کشور و “طبقۀ حاکم فاسد”، محافل نزدیک به حزب‌الله واهمه دارند که این بار مردم لبنان به موازات ایرانیان قیام کنند. در تهران نیز مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی به دقت مراقب اوضاع بیروت‌ هستند.