تلسکوپ فضایی کپلر بازنشسته شد

0
312

ناسا قصد دارد با جمع آوری و انتقال آخرین اطلاعات جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر آن را در آینده نزدیک بازنشسته کند.

 این تلسکوپ در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و قرار بود ماموریت آن حدود ۳.۵ سال به طول بینجامد. اما این زمان حدود ۵ سال دیگر نیز تمدید شد.

حال با کاهش شدید ذخیره سوخت کپلر و کاهش کیفیت فعالیت آن و همین طور از راه رسیدن فناوری های جدیدتر تصویربرداری فضایی،دانشمندان ناسا قصد دارند کپلر را در وضعیت خواب قرار دهند و در فرصت مناسب آخرین مجموعه از داده های ذخیره شده توسط آن را بازیابی و منتقل کنند. هر چند هیچ تضمینی برای موفقیت این طرح وجود ندارد.

کپلر از زمان پرتاب به فضا برای شناسایی بیش از ۲۶۰۰ سیاره در خارج از منظومه شمسی به کار گرفته شده و مشخص شده که ۳۰ مورد از این سیاره ها به دور ستاره هایی مشابه با خورشید در حال گردش هستند و لذا احتمال می رود منظومه هایی مشابه با منظومه شمسی را شکل دهند.

2914939

در ماه های اخیر عملکرد فنی و کیفی کپلر کاهش یافته و این امر دانشمندان را به تکاپو انداخته تا قبل از خرابی کامل این تلسکوپ به هر نحو ممکن مجموعه اطلاعات باقی مانده را از آن استخراج کنند. قرار است کپلر یک هفته دیگر یعنی در تاریخ ۱۰ اکتبر از حالت خواب خارج شود و با نشانه گیری آنتن بلند آن به سمت زمین داده های این تلسکوپ به هر نحو ممکن به زمین منتقل شود.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، کپلر در جریان آخرین فعالیت علمی خود که ۲۷ روز به طول انجامید، بیش از ۳۰ هزار ستاره و کهکشان را رصد کرد و اگر سوخت آن به اتمام نرسد می تواند اطلاعات خود را به زمین منتقل کند.