تلاش کنگره برای آزادی آمریکاییان زندانی در جمهوری اسلامی

0
264

تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از دولت پرزیدنت ترامپ خواستار اقداماتی مشخص برای آزادی بی قید و شرط آمریکائیان زندانی در جمهوری اسلامی و بازگرداندن آنها به ایالات متحده شده‌اند.

در قطعنامه پیشنهادی دو حزبی چهار عضو مجلس نمایندگان آمده است، آزادی دست کم شش تن از شهروندان و دارندگان گرین کارت آمریکا از زندان‌های جمهوری اسلامی باید در صدر اولویت‌های دولت قرار گیرد.

این قانونگذاران همچنین از دیگر کشورهای متحد آمریکا که زندانیانی در جمهوری اسلامی دارند خواسته‌اند با ایجاد یک جبهه چندملیتی، تلاش برای آزادی شهروندان خود از زندان‌های جمهوری اسلامی را هماهنگ کنند.

علاوه بر سیامک و باقر نمازی، کارن وفاداری و یک شهروند دیگر ایرانی‌تبار آمریکا، که خانواده‌اش نمی‌خواهند هویتش فاش شود، دیگر شهروندان آمریکایی هستند که در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

تعدادی از شهروندان کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا نیز در جمهوری اسلامی زندانی هستند.

نگرانی از توافق تبادل زندانیان با جمهوری اسلامی

در همین حال ۱۳ سناتور آمریکایی روز جمعه در نامه‌ای به دولت پرزیدنت ترامپ خواهان دریافت اطلاعات بیشتری درباره اشخاصی شده‌اند که در چارچوب توافق مبادله زندانیان بین آمریکا و جمهوری اسلامی –اندکی پیش از اعلام توافق هسته‌ای – مورد بخشودگی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین قرار گرفته‌اند.

این سناتورها نوشته‌اند، بر اساس گزارش‌های جدید نگران هستیم که پرزیدنت اوباما و مقام‌هایی مشخص از دولت او، جدی بودن اتهامات علیه بعضی اشخاص را عمدا نادیده انگاشته‌اند تا حمایت عمومی را برای توافق اتمی با جمهوری اسلامی جلب کنند؛ و ما از آن بیم داریم که این اشخاص هنوز تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده باشند.

وبسایت نشریه واشنگتن اگزمینر می‌ نویسد، در گزارشی که اواخر ماه گذشته منتشر شد، گفته شده است برخی از افرادی که بخشودگی قرار گرفته‌اند، به شبکه غیرقانونی تدارکاتی جمهوری اسلامی در آمریکا – که لوازم الکترونیکی مورد نیاز برای موشک‌های زمین به هوای جمهوری اسلامی را تهیه می‌کرد – وابسته بوده‌اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ این سناتورها همچنین در نامه خود از وزیران امور خارجه، دادگستری و خزانه داری خواسته اند روشن کنند که این افراد اکنون در کجا و به چه کاری مشغول هستند.