تلاش روس ها برای بازگشت به پایگاه شاهرخی (نوژه)

0
233

شرق در گزارشی از تلاش روس ها برای بازگشت  به پایگاه شاهرخی (نوژه) که پیش از این با واکنش های فراوانی مواجه شد خبر داده است و نوشته است:

  نخستین خبری که بعد از اتمام مذاکرات خانم والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه، در تهران می‌رسد، به قصد روس‌ها برای بازگشت به پایگاه هوایی نوژه مربوط است. او در سفری دوروزه (یکشنبه و دوشنبه) با مقامات ایرانی گفت‌وگو و تأکید کرد توافق هسته‌ای به روابط ایران و روسیه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنعتی، علمی، آموزشی و فرهنگی تحکیم بخشیده است. رئیس شورای فدراسیون روسیه دقیقا زمانی به ایران آمد و بر تحکیم روابط دو کشور تأکید کرد که به گفته برخی از تحلیلگران مسائل منطقه، احتمال نزدیکی روسیه و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بیشتر شده و این نزدیکی پیامدی غیر از دور‌شدن روسیه از ایران ندارد. موضوع سوریه به عنوان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بحران منطقه، نقطه ارتباط این سه کشور است و هر سرد و گرم‌شدنی در روابط ‌مابین در حل‌وفصل آن و اوضاع منطقه اثرگذار خواهد بود.

 اکنون اظهارات ویکتور اوزیرف، رئیس کمیته امنیت و دفاع در شورای فدراسیون روسیه، که از مذاکرات برای حضور دوباره روس‌ها در پایگاه هوایی نوژه گفته است و مایکل مک فائول، سفیر پیشین واشنگتن در مسکو، که توافق هسته‌ای را نخستین اختلاف مسکو و واشنگتن بعد از انتخابات آمریکا می‌داند؛ موجب تقویت این گمانه است که انتخابات آمریکا تأثیر چندانی در تغییر رویکرد روسیه نخواهد داشت و آنها همچنان ترجیح می‌دهند از طریق گسترش روابط خود با ایران بر نفوذ خود در خاورمیانه بیفزایند. آن‌طور که ایسنا به نقل از خبرگزاری المیادین گزارش کرده است، هم‌زمان با طرح احتمال حضور مجدد روسیه در پایگاه هوایی همدان، یک نماینده پارلمان روسیه نیز درباره گفت‌وگوهای ایران و روسیه پیرامون واردکردن اسلحه و تجهیزات نظامی شامل تانک و بالگرد به ارزش حدود ١٠ میلیارد دلار سخن گفته است.