تلاش تیم تجسس بی‌نتیجه ماند؛ گزارش از آخرین وضعیت کوهنوردان مفقود شده ایرانی..!

0
207

در حالی که رئیس گروه ATP کوهنوردی از بی نتیجه ماندن تلاش‌های صورت گرفته برای یافتن سه کوهنورد مفقود شده ایرانی خبر داده است، سخنگوی ستاد پیگیری صعود به برودپیک از آماده نگه داشتن هلی‌کوپتر و تیم امداد نجات در کوه‌های شمال پاکستان خبر داده است.

به گزارش مهر، تلاش‌های صورت گرفته برای نجات سه کوهنورد مفقود شده ایرانی در ارتفاعات برودپیک پاکستان تا این لحظه نتیجه بخش نبوده است. آخرین تماسی که از سوی یکی از این کوهنوردان صورت گرفته به ساعت 19:30 روز شنبه باز می‌گردد که طی آن آیدین بزرگی تقاضای کمک کرده است. پس از آن تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا با کمک شرکت تلفن همراه خارجی محل مفقود شدن کوهنوردان باشگاه آرش مشخص شود.

از سویی دیگر هلی‌کوپترهای تجسس نیز به منطقه اعزام شده‌اند و عکس‌های زیادی از ارتفاقات یاد شده گرفته‌اند ولی اثری از کوهنوردان ایرانی دیده نشده است. امروز دوشنبه منظور حسین، رئیس گروه کوهنوردی ATP پاکستان که کار هماهنگی کوهنوردان خارجی به هیمالیا را بر عهده دارد در گفتگویی عنوان کرد که گروه‌های نجات که برای یافتن کوهنوردان ایرانی به ارتفاعات شمال پاکستان رفته بودند فراخوانده شدند چرا که تلاش‌های آنها بی‌ثمر بوده است.

وی در گفتگو با خبرگزاری‌های رویترز و نیز فرانسه در این باره عنوان کرد: یک تیم نجات و یک هلی‌کوپتر ارتش به دنبال درخواست کمک کوهنوردان ایرانی به جستجو پرداختند اما در تلاش‌های صورت گرفته روز یکشنبه هیچ نشانه‌ای از کوهنوردان ایرانی دیده نشد و به همین خاطر فعالیت‌ها متوقف شده است.

این در حالی است که بهزاد ترکاشوند، سخنگوی ستاد پیگیری صعود به برودپیک تاکید بر آن دارد که فعالیت‌ها متوقف نشده است. وی در ابن باره به خبرنگار مهر گفت: آقای منظور حسین نظر شخصی خودش را عنوان کرده است ما یک هلی‌کوپتر را با هزینه شخصی به صورت آماده باش در آورده‌ایم و با گروههای امداد و نجات نیز مذاکرات خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: افشین حیدری شب گذشته در کمپ 3 و در ارتفاع 7400 متری مستقر شده و یک شرپا به وی ملحق می‌شود. همچنین رامین شجاعی، سرپرست گروه در کمپ اصلی حضور دارد و مذاکرات خوبی با گروه‌های کوهنوردی خارجی انجام داده تا از آنها برای نجات کوهنوردان کشورمان کمک بگیرد. از سویی بعد از تماس روز شنبه آدین بزرگی، گشت‌هایی با هلی‌کوپتر انجام گرفته و یک تیم آلمانی که ما استخدام کردیم هم اقدام به گرفتن عکس‌های زیادی از ارتفاعات برودپیک کرده‌اند.

آخرین خبرها حکایت از آن است که توماس لامل، کوهنورد و راهنمای معروف آلمانی که در عملیات آرتور هایزر و گاشربروک حضور داشت عکس‌ها را با خود به سفارت آلمان در اسلام آباد برده تا با کمک دیگر کوهنوردان آلمانی آن را تجزیه تحلیل کند. با به دست آمدن GPS تلفن ماهواره‌ای مشخص شد که تیم کوهنوردی ایرانی گردنه مابین قله اصلی و فرعی را با گردنه اصلی بین کمپ سوم و قله اشتباه گرفته و خود را در موقعیت خطرناکی قرار داده است.