تلاش برای سرکوب جمعه‌های اعتراضی در سیستان و بلوچستان با بازداشت صدها نفر

0
167

نهادهای مختلف امنیتی و حکومتی جمهوری اسلامی، بیش از صد شهروند بلوچ در زاهدان را در اقدامی مشترک بازداشت کردند.

نیروهای سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در چهار روز گذشته، به محلات مختلف شهر زاهدان یورش برده و دست‌کم 113 نفر را بازداشت کرده‌اند.

در میان افراد بازداشت‌شده شمار زیادی از کودکان زیر 18 سال و همچنین شهروندان بی‌شناسنامه وجود دارد. از محل نگه‌داری این افراد اطلاعی در دست نیست، اما بنابه برخی گزارش‌های منتشر شده، «جمهوری اسلامی درنظر دارد شهروندان بی‌شناسنامه را در مرزهای بین ایران و افغانستان رها کند.»

اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان در همین زمینه با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شده است که بیش از 100 نفر از «اراذل و اوباش و سارقان مسلح و اتباع بیگانه غیرمجاز» در زاهدان بازداشت شده‌اند.

جمهوری اسلامی همواره از واژه‌های «اراذل و اوباش، قاچاقچی، گروه‌های مسلح، اغتشاشگر، محارب و مخل امنیت» برای سرکوب گسترده مخالفان و معترضان استفاده می‌کند.

العربیه نوشت؛ تاکنون هویت 18 نفر از بازداشت‌شدگان شهر زاهدان برای نهادهای حقوق بشری احراز شده است. بنا به اطلاعات رسیده اکثر این افراد به‌دنبال یورش نیروهای حکومتی به محلات کریم‌آباد، شیرآباد، خیابان کشاورز و پارک «سید احمد» در زاهدان بازداشت شده‌اند.

مرکز استان سیستان و بلوچستان در سیزده هفته گذشته شاهد «جمعه‌های اعتراضی» بدون توقف بوده و معترضان ضمن سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی، آتش خیزش سراسری مردم این کشور علیه جمهوری اسلامی را روشن نگه‌ داشته‌اند.

ویدیوهای منتشرشده حاکی از حضور گسترده شهروندان زاهدانی در این تظاهرات خیابانی است. این اعتراضات با توجه به تداوم حضور گسترده و خلاقیت بسیاری از شهروندان در نوشتن پلاکاردهای اعتراضی، به «جمعه‌های اعتراضی» شهرت یافته است.