تلاش اسپانیا و ترکیه برای به گردش انداختن چرخ توریسم

0
188

سواحل اسپانیا همچان خلوت هستند، اما دولت اسپانیا بر آن است که این وضعیت از ماه ژوئیه دگرگون شود و این کشور دوباره پذیرای گردشگران باشد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز شنبه خبری را اعلام کرد که عرصه توریسم هفته‌ها انتظار آن را می‌کشید: مرزهای اسپانیا از ماه ژوئیه بار دیگر به سوی گردشگران باز خواهد شد.

سانچز بخش گردشگری در اسپانیا را فراخواند که خود را برای پذیرش مهمانان آماده سازند. او گفت: «توریست‌های خارجی از هم اکنون می‌تواند برای سفر به اسپانیا برنامه‌ریزی کنند. اسپانیا به توریسم نیاز دارد و توریسم نیز به امنیت نیازمند است».

نخست‌وزیر اسپانیا با اشاره مسئله امنیت افزود: «به همین خاطر ما تضمین می‌کنیم که مهمانان ما در معرض خطری نخواهند بود و آن‌ها نیز خطری به همراه خود به کشورمان نخواهند آورد».

اگر چه سانچز از ذکر جزییات بیشتر در این باره خودداری کرده، اما دولت‌های محلی در جزایر قناری و جزایر بالئاری این امکان را مطرح کردند که تمامی گردشگران در کشور خود باید تست کرونا انجام داده باشند و تنها زمانی اجازه سفر به این جزایر را خواهند داشت که نتیجه آزمایش‌شان منفی بوده باشد.

مسئولان بخش گردشگری اسپانیا اما از نبود جزییات و ریزه‌کاری‌های لازم در برنامه‌های دولت این کشور انتقاد کرده‌اند.

خوزه لوئیز مندز، رئیس اتحادیه آژانس‌های مسافرتی در اسپانیا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی تی‌وی‌ای (TVE) ضمن انتقاد و اشاره به این نکته تصریح می‌کند: «اینکه اسپانیا مرزهای خود را باز می‌کند، به این معنی نیست که توریست‌ها هم راهی این کشور می‌شوند. کل سیستم یعنی هلت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی باید به عنوان مجموعه عمل کنند».

در هر حال بعید به نظر می‌رسد که هتل‌های اسپانیا پس از مهمان باشند و انتظار می‌رود که مهمانان نه چندان زیادی راه اسپانیا را در پیش گیرند.

کمبود تقاضا نیز بدون شک بر قیمت سفرها تأثیر خواهد گذاشت و بهای سفرها کمتر از معمول خواهد بود. البته مسافرت‌ها در دوران کرونا نیز به شکل همیشگی نخواهند بود.

دولت اسپانیا از هم اکنون اعلام کرده که در سواحل قواعد و مقررات سختگیرانه‌ای به اجرا گذاشته می‌شوند، از رعایت فاصله بین مهمانان گرفته تا محدویت زمانی حضور در ساحل بین سه تا چهار ساعت در روز.

جزیره مایورکا، یکی از مقاصد شماره یک گردشگران آلمانی سواحل خود را از هم اکنون باز کرده است، البته تنها به روی ساکنان جزیره.

شرکت مسافرتی TUI اعلام کرده که از اواخر ماه ژوئن پروازهای خود به مایورکا را از سر خواهد گرفت تا گردشگران بتوانند به این جزیره سفر کنند. شرکت‌های لوفت‌هانزا و یورووینگز حتی پیش از آن پرواز‌های خود از مهم‌ترین فرودگاه‌های آلمان به مایورکا را از سرمی‌گیرند.

Tui Tuifly Flugzeug Boeing

بخش توریسم در ترکیه نیز بی‌صبرانه انتظار بازگشت گردشگران خارجی را می‌کشد تا چرخش دو باره به حرکت بیافتد. دولت ترکیه قصد دارد مرزهای این کشور به روی توریست‌ها را از ماه ژوئن باز کند.

البته هنوز دقیقا مشخص نیست که هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکن فعال در بخش گردشگری در ترکیه تحت چه موازین و مقرراتی اجازه دارند، فعالیت خود را از سرگیرند. دولت ترکیه اعلام کرده به زودی جزییات دقیق در این باره را اعلام خواهد کرد.

دویچه وله گزارش داد؛ سوای تلاش‌های کشورهایی چون ترکیه و اسپانیا دولت آلمان به شهروندان این کشور هشدار داده که تا پیش از اواسط ماه ژوئن از سفر به خارج آلمان خودداری کنند.