تلاش آمریکا برای تمرکز شورای امنیت بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی

0
288

روز دوشنبه ۲۹ ژانویه برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل از بقایای موشک شلیک‌شده به عربستان از سوی یمن، بازدید کردند. نیکی هیلی در جریان این دیدار از آنها خواسته تا بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی تمرکز کنند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در حال ترغیب اعضای شورای امنیت به کنار گذاشتن توافق اتمی با ایران و تمرکز بر برنامه موشکی و “سایر فعالیت‌های مخرب” جمهوری اسلامی  است.

به گزارش آسوشیتدپرس، هیلی که روز دوشنبه ۲۹ ژانویه در جریان بازدید برخی سفرای کشورهای عضو سازمان ملل از بقایای موشک شلیک‌شده به ریاض در واشنگتن سخن می‌گفت، پیشنهاد کرده که “تلاش‌های بین‌المللی موثر و مشخصی” برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت صورت پذیرد. او گفته تنها در این صورت است که دونالد ترامپ حاضر به باقی ماندن در توافق اتمی با جمهوری اسلامی می‌شود.

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، فرانسه که یکی از اعضای موثر گروه پنج به علاوه یک در مذاکرات اتمی با ایران بوده، اخیرا شروع به دادن تذکرات شفاهی درباره نقض قطعنامه شورای امنیت درباره موشک‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی کرده است.

هیلی پس از ملاقات سفرای سازمان ملل با ترامپ گفته: «این روش در حال عمل کردن است. آنها [سفیران سازمان ملل] دارند متوجه می‌شوند که اگر ما درباره نقض قطعنامه‌های شورای امنیت صحبت نکنیم، اگر از آنها دعوت به عمل نکنیم، آمریکا خواهد گفت که همه این جریان [توافق اتمی با جمهوری اسلامی] شرم‌آور است.»

نیکی هیلی روز دوشنبه برخی از سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را به یک پایگاه نظامی در واشنگتن برد تا از بقایای موشک‌های شلیک‌شده از یمن به عربستان سعودی دیدن کنند. آمریکا و عربستان مدعی هستند که این موشک‌ها ساخت جمهوری اسلامی بوده  و از سوی جمهوری اسلامی در اختیار شورشیان حوثی قرار داده شده‌اند. این ادعا همواره از سوی جمهوری اسلامی رد شده است. جمهوری اسلامی آمریکا را متهم به “جعل مدارک و شواهد” کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم‌زمان با دیدار سفرای سازمان ملل از بقایای این موشک در توئیترش نوشت: «آمریکا دارد به اعضای شورای امنیت تکه‌هایی از موشک را با آرم مؤسسه استاندارد ایران روی آن‌ها نشان می‌دهد، درست همان نشانی که ما روی فراورده‌های غذایی می‌گذاریم. دوباره تلاش کنید “مدرک” تولید کنید.»

بر روی بقایای این موشک مارک “ساخت جمهوری اسلامی” وجود دارد. برخی از اعضای شورای امنیت سوال کردند که آیا شواهد به طور کامل بررسی شده‌اند یا نه. نمایندگان چین و روسیه دو کشور دیگر شرکت‌کننده در مذاکرات اتمی با ایران تردید دارند که جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن سلاح داده باشد. هیلی گفته این تردید با دیدن بقایای این موشک‌ها در واشنگتن برطرف خواهد شد.

هیلی پس از این دیدار گفته است، سفیر چین در جریان بازدید از بقایای موشک در حال یادداشت‌برداری بود و سفیر روسیه نیز پرسید این موشک چگونه به یمن فرستاده شده است. هیلی در پاسخ به او گفته است: «چطور در مورد آن تردید دارید؟ روی آن نوشته شده ساخت جمهوری اسلامی.»

کارشناسان سازمان ملل ۱۲ ژانویه گزارشی مفصل درباره فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی منتشر کردند. در این گزارش آمده‌است: «گروه کارشناسان معتقد است که جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی پاراگراف ۱۴ قطعنامه ۲۲۱۶ را نقض کرده است.»

شورای امنیت سازمان ملل در آوریل ۲۰۱۵ ارسال اسلحه برای شورشیان یمن را ممنوع اعلام کرد. در همان اجلاس روسیه که خواهان محاصره تسلیحاتی تمام طرف‌های درگیری بود، به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

به گزارش دویچه وله؛ سفرای سازمان ملل در جریان دیدار روز دوشنبه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ملاقات کرده و با او درباره موضوعات مهم بین‌المللی مثل مسئله سوریه گفت‌وگو کردند. به گفته هیلی پس از این دیدار سفیران به او گفته‌اند که ترامپ اصلا شبیه آن چیزی نیست که ما در تلویزیون می‌بینیم.