تلاش‌های جمهوری اسلامی برای باز کردن پای روسیه به «جنگ نفتکش‌ها» در خلیج فارس

0
200

چند روز پس از ارائه طرح روسیه برای آنچه «تأمین امنیت خلیج فارس» خوانده شده، جمهوری اسلامی از این طرح استقبال کرده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، روز یکشنبه گفت که این طرح روسیه «بارها توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی بیان شده است.» این در حالی است که آمریکا و قدرت‌های اروپایی، هر کدام به طور جداگانه در پی ایجاد ائتلافی برای برقراری امنیت در خلیج فارس هستند.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی بدون ارائه جزئیات بیشتر درباره این طرح، ادامه داد که «این طرح در واقع ضرورت تشکیل یک مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای» است و «ما از همکاری همه کشورها در این خصوص حمایت می‌کنیم».

همزمان با این اظهارات سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، رسانه‌های این کشور از سفر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در صدر «هیاتی بلند پایه نظامی» به روسیه خبر داده‌اند.

دریادار خانزادی در بدو ورود خود به روسیه، همکاری‌های نظامی ـ دریایی میان دو کشور را «بسیار خوب» ارزیابی کرد و گفت: «این همکاری‌ها همچنان در سطحی راهبردی در حال پیشرفت است.»

به گزارش رادیوفرانسه؛ او ادامه داد: «نیروی دریایی دو جمهوری اسلامی و روسیه در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار قدرتمند هستند و قطعا همکاری بین این دو نیرو به نفع هر دو کشور خواهد بود.»