تقدیر مایک پمپئو از زنان ایرانی معترض به حجاب اجباری

0
217

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مراسم اهدای «جایزه زنان شجاع» در وزارت امور خارجه آمریکا از تلاش زنان ایرانی تقدیر کرد.

آقای پمپئو روز پنجشنبه ۱۶ اسفند در مراسم اهدای «جایزه زنان شجاع» با اشاره به اعتراض‌های یک سال گذشته زنان در ایران گفت: «سال گذشته، درست در همین موقع، ده‌ها زن در سراسر ایران در اعتراض به قوانینی که آنها را مجبور به پوشیدن حجاب در اماکن عمومی می‌کند به خیابان‌ها ریختند.»

وی افزود: «این زنان شجاع، در استفاده از حق آزادی خود، در برابر دوربین‌ها حجاب از سر خود برداشتند؛ چهره‌های آنها به وضوح قابل مشاهده بود. آنها با آگاهی از قساوت رهبران خود چنین کاری را کردند. و روز بعد، در روز بین المللی زن، نیروهای پلیس به اعتراض آنها یورش بردند. بسیاری از این زنان دستگیر شدند. برخی از آنها در حبس مورد ضرب و شتم یا شکنجه قرار گرفتند. دست کم یکی از آنها به ۲۰ سال زندان محکوم شد و دیگران وادار به خروج از کشور شدند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «گرفتاری این زنان ایرانی فقط یک نمونه از خطراتی است که بسیاری از زنان با آنها روبرو هستند.»

این سیزدهمین سال است که وزارت خارجه از زنان شجاع تقدیر می کند.

در این مراسم ملانیا ترامپ با پیشرفت های زنان در آمریکا گفت اکنون بیشترین تعداد زنان در کنگره آمریکا در تاریخ این کشور حضور دارند. همچنین نرخ بیکاری در آمریکا به کمترین حد در ۳۵ سال اخیر رسیده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ «جایزه زنان شجاع» وزارت امور خارجه آمریکا امسال به زنانی از بنگلادش، برمه، جیبوتی، مصر، اردن، ایرلند، سری لانکا، پرو و تانزانیا تعلق گرفت.