تقاضای اقدام فوری اعضای دائم شورای امنیت برای محکوم‌کردن خشونت رژیم جمهوری اسلامی علیه معترضان

0
233

فعالان حقوق بشر از اعضای دائم شورای امنیت خواستند که با تصویب یک قطعنامه به عنوان «جنایت علیه بشریت»، سرکوب مردم در ایران را محکوم کند.

این نامه سرگشاده خطاب به «کلی کرفت» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد و چهار عضو دائم دیگر این شورا یعنی بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین نوشته شد.

در اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران در ماه گذشته، حدود ۱۵۰۰ نفر توسط رژیم جمهوری اسلامی کشته شدند که بیش از ۴۰۰ نفر زنان و حدود ۲۰ نفر افراد زیر ۱۸ سال بودند.

۱۶ نفر از مدافعان حقوق بشر از داخل و خارج از ایران این نامه سرگشاده را به پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان متحد نوشتند. این نامه را افرادی چون «حسین دائمی» پدر «آتنا دائمی» فعال مدافع حقوق زنان که محکومیت هفت سال زندان را در ایران سپری می‌کند، «عبدالستار دوشوکی» رئیس مرکز مطالعات بلوچستان، «نازیلا گلستان» نماینده ویژه امور حقوق بشر در شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد، «مهدی یحیی نژاد» بنیانگذار سایت بالاترین و دیگران امضا کرده‌اند.

در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است: «ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که با تصویب قطعنامه‌ای: اولا، اقدامات بی‌شرمانه و ظالمانه جمهوری اسلامی که جنایت علیه بشریت است را محکوم و علیه آن اقدام کنند. دوما، همبستگی خود را با خواست مردم ایران برای آزادی بیان و آزادی انتخاب سیاسی اعلام کنند.»

به گزارش صدای آمریکا؛ آبان ماه گذشته مردم در شهرهای مختلف ایران تظاهرات برگزار کردند اما با سرکوب شدید توسط رژیم جمهوری اسلامی مواجه شدند و اینترنت برای چند روز قطع شد. رویترز می‌گوید در این سرکوب توسط جمهوری اسلامی و به دستور علی خامنه‌ای حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.