تغییر کابری کشتی باری به کشتی حمل پهپاد و هلیکوپتر توسط سپاه

0
175

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده، نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در حال تبدیل یک کشتی کانتینری تجاری به یک ناو حامل پهپاد است.

«شهید مهدوی» یک کشتی کانتینری است که سابق بر این تحت پرچم جمهوری اسلامی به سفرهای تجاری می‌رفت، ولی سپاه از بهار پارسال در «مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران» که در بندرعباس در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد، در حال تبدیل آن به کشتی جنگی برای حمل بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.

تصاویر جدید نشان می‌دهد که عرشه کشتی به منظور نصب یک سطح پروازی برای پرتاب پهپاد برداشته شده است. مهندسان در حال افزودن یک سکوی پروازی بزرگ به سمت راست کشتی هستند، اما در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا یک برآمدگی نیز به سمت راست کشتی اضافه خواهد شد یا خیر.

از آنجایی که برج کشتی وسط عرشه اصلی قرار گرفته است، مهندسان قادر نخواهند بود شهید مهدوی را به یک ناو هواپیمابر معمول تبدیل کنند. زوایای عرشه پروازی که اخیرا اضافه شده نیز معمول نیستند. بنابراین، به احتمال زیاد عرشه پروازی این کشتی از چپ به راست کشیده شود و از مقابل برج کشتی عبور کند.

کارشناسان به میلیتاری تایمز گفته‌اند که تصاویر موجود با مدعیات جمهوری اسلامی برای تغییر کاربری کشتی‌های تجاری همخوانی دارد. رسانه‌های جمهوری اسلامی پیشتر درباره تغییر کاربری کشتی‌های تجاری به پهپادبر و استفاده از آنها برای «افزایش قابلیت‌های حمله دوربرد» صحبت کرده بودند.

العربیه به نقل از میلیتاری تایمز نوشت، از آنجایی که جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های کمرشکن بین‌المللی قادر به استفاده از کشتی‌های خود برای مقاصد تجاری نیست، نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران آنها را به کشتی‌های جنگی تغییر کاربری می‌دهند.

شهید مهدوی احتمالا در اوایل سال جاری میلادی به آب انداخته شود، و قرار است دومین پهپادبر تحت عنوان «شهید باقری» به زودی به آن بپیوندد.