تغییر سیاست فرانسه در مورد سوریه؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
191

امانوئل ماکرون رئیس جمهور تازه فرانسه تصمیم گرفت سیاست کشورش در سوریه را از آمریکا و کشور های تندروی عربی جدا کند. آقای ماکرون گفت؛ از نظر فرانسه برکناری بشارالاسد شرط مذاکرات نخواهد بود. پس از اعلام سیاست تازه فرانسه در مورد سوریه و حکومت اسد، اپوزیسیون ناتوان، فاسد و دست ساز غرب در سوریه که چشم امیدش برای سرنگونی بشار الاسد به آمریکا و غرب دوخته شده است فریاد؛ شرم بر فرانسه ! سر داد. آقای ماکرون الویت حضور و دخالت نیروهای فرانسوی در سوریه را مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

از آغاز جنگ داخلی سوریه فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین و سوسیالسیت فرانسه بیش از هم پیمانان آمریکایی و غربی اش جلودار ارسال کمک های نظامی و سیاسی به نیروهای مخالف بشارالاسد بود، فرانسوا اولاند مدافع سرسخت پیش شرط برکناری اسد برای هر گونه مذاکرات صلح در مورد سوریه بود.

سوریه پیش از استقلال بخشی از مستعمرات فرانسه بود. فرهنگ فرانسوی در جوامع مدرن و شهری سوریه و در میان روشنفکران و طبقات مرفه سوریه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ارتش، پلیس، نیرو های اطلاعاتی و امنیتی سوریه از آموزش های افسران فرانسوی برخوردار بوده اند.

به نظر می رسد تصمیم جنجالی آقای ماکرون چند هفته پس از ملاقات میان وی و ولادیمیر پوتین در پاریس عملی شده است. امانوئل ماکرون پیشتر هنگامی که در کابینه فرانسوا اولاند وزیر بودجه بود با دخالت بیش از اندازه فرانسه در سوریه مخالفت می کرد و همچنین با پیش شرط برکناری بشارالاسد موافق نبود. امانوئل ماکرون معتقد است در این زمان جانشینی برای بشارالاسد وجود ندارد.

ناظران آگاه بر این باورند که پس از جنگ های داخلی شش ساله، پا گرفتن داعش در سوریه، ویرانی ساختار های کشور، کشته و زخمی شدن صد ها هزار سوری و آواره شدن میلیون ها مردم این کشور، اگر انتخاباتی در سوریه حتی زیر نظر سازمان ملل برگزار شود بیش از هشتاد درصد راً دهندگان با هم به بشارالاسد راًی خواهند داد.

بیست و سوم ژوئن 2017