تغييرات و تحولات اساسي در صفحه عراق و سوريه؛ نماينده زني كه الگويي براي همه مردان است

0
222

دکتر کاوه احمدی علی آبادی
عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري
عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

همان گونه كه قبلاً پيش بيني مي شد، داعش خيلي نتوانست نسبت به تغيير رفتارش وفادار بماند و به تدريج بسياري از تعهداتش را نقض كرد؛ اما اينك كمي دير شده است و داعش در همان دامي افتاد كه ديگران را قبلاً گرفتارش كرده بود: كشيده شدن به جنگي كه منتهي به اضمحلالش شود؛ (گرچه اگر نسبت به تغيير رفتارش پايبند مي ماند، هرگز در آن تله نمي افتاد و خود كرده را تدبير نيست) اين در حالي است كه عملاً هم حاكميت مالكي مزدور رژيم ايران را از مناطق سني نشين برچيدند (البته در همياري با انقلابيون و عشاير عراقي) و هم جبهه هاي نبرد را براي رزمندگان سوري مناسب تر ساختند (چون علاوه بر داعش ساير شبه نظاميان عراقي –كه بالغ بر 40 هزار نفر بودند- نيز ناگزير شدند از سوريه به عراق برگردند) و هم منجر شدند تا كردها پس از سال ها مناطق كردنشين مورد مناقشه را عملاً ضميمه سرزمين شان كنند و تا الحاق رسمي و قانوني به اندازه يك همه پرسي فاصله دارند.
حيله گران و متحجرانه منطقه اي با “تدبير و طي شطرنجي حساب شده” به جان هم افتاده اند و در منطقه سبز شيعي (حزب الله لبنان، شبه نظاميان عراقي و سپاه قدس ايران) و كمان سياه (داعش و القاعده) به هم مي زنند و اين تنها راه ناگزير براي هلاكت كساني است كه پند نمي گيرند و اصرار به جور و جهل و جنون دارند و وقيحانه و با پافشاري مي خواهند مردم را قرباني اين حماقت هاي شان سازند. كشاندن داعش به سوي عراق علاوه بر تغييرات سياسي در صفحه عراق، دستاوردهاي متعدد ديگري نيز داشت و كردهاي عراق، تركيه و سوريه را نيز با يكديگر متحد كرد و همكاري شان براي بيرون راندن داعش از مناطقي كردنشين (سنجار و اطراف اش) نشاني روشن از آن دارد كه براي حل مشكلات كردها نياز به آن دارند تا اختلاف نظرات سياسي را كنار بگذارند و در اين بحران منطقه اي، آستين ها را بالا بزنند تا از مردم شان دفاع كرده و مشكلات مردم را “با كمك يكديگر” حل كنند. می بایست از هر دو شکل “نیروهای رزمی منظم (پیشمرگه) و نامنظم (چریک ها و رزمندگان کوهستان) در کنار یکدیگر و به شکلی مکمل” بهره گیرید تا توان مقابله منعطف با هر شرایطی را داشته باشید. بايد بيافزايم كه عملكرد پ. كا. كا. و كردهاي سوريه در شتافتن به سوي شنگال براي نجات جان مردم – هم واحدهای رزمی برای دفاع از مردم و هم واحدهای خدماتی برای رفع نیازهای اساسی مردم- بسيار مسئولانه بود و خاورميانه فردا براي اداره كشور و خدمات به مردم اش به چنين مسئولاني نياز خواهد داشت. باید کمک به مردم آواره از زمین و هوا با سرعتی بیشتر ادامه یابد. سخنان نماينده زن ايزدي ها در مجلس عراق “تكان دهنده و تاريخي” بود و تاكنون هيچ مردي اين گونه با تمام وجود از مردمش در يكي از مجالس خاورميانه دفاع نكرده است و گواهي روشن بر اين كه زنان و مادران به سبب عواطف قوي انساني و مسئوليت پذيري بهترين نمايندگان و وكلا و مسئولان براي مردم شان هستند (و در مقابل وجدان بيدار و عواطف پاك شان سر تعظيم فرود مي آورم) و خاورميانه آينده به شكلي گسترده از مديريت زنان در همه عرصه ها بهره خواهد برد و اين بسياري از مردان سياستمدار غيرمسئول امروز خواهند بود كه فردا خانه نشين خواهند شد.
حالا بايد تمامي نيروهاي كرد از پيشمرگه هاي احزاب دموكرات و اتحاديه ميهني عراق تا پ. كا.كا و كردهاي مسلح سوري كه در مناطق درگيري با داعش هستند، با “تشكيل اتاق عملياتي مشترك”، طي يك هجوم هماهنگ و مشترك از چند جهت (حتي از مرز سوريه) به مواضع داعش در تمامي شهرها و روستاهاي نينوا حمله برند و در استان هاي كركوك و ديالي و صلاح الدين نيز تمامي بخش هاي كردنشين، تركمن نشين، مسيحي نشين و اقليت نشين (ايزدي، شبك و غيره) را يك به يك تصرف نمايند (فعلاً به استثناي استان الانبار)؛ به طوري كه تمام مناطق مرزي عراق و سوريه در استان نينوا و حسكه بدست كردهاي سه گروه مذكور بيافتد و دست داعش از آن مناطق كاملاً كوتاه شود. البته براي شكست قاطعانه و موثر داعش در مناطق سني نشين نياز به همكاري سني هاي ناراضي و قبايل و عشاير عراقي داريد (شايد لازم باشد كه طي دو موج عمليات، مناطق تحت تسلط داعش را تسخير كنيد؛ موج اول تمام استان نينوا و مناطق كردنشين استان هاي ديگر و دومين موج با همراهي انقلابيون سني و عشاير عراق طي قيامي خاموش در مناطق باقي مانده) كه حالا جملگي به جمع مخالفان داعش پيوسته اند و بايد عمليات را با كمك آنان كه در شكست رعدآساي مزدوران مالكي تجربه اي عالي دارند، كليد بزنيد. آنان به خوبي در شبكه سازي پنهاني، تشكيل هسته هاي خاموش و طرح ريزي و تنظيم قيام خاموش مردمي خبره اند؛ مشخصاٌ نقشبنديه و ارتشيان سابق و بعضاً بعثي هاي سابق عراقي. براي اتمام حجت با رهبران داعش به آنان پيام بفرستيد كه اگر به جاي حمله به مناطق كردنشين و سني نشين و اقليت نشين به سوي بغداد حركت كرديد، با شما كاري نداريم و گرنه در تمام عراق قتل عام خواهيد شد و پناهي نخواهيد يافت؛ چون قرار بر اين بود كه در هيچ كجاي عراق تشكيل حكومت ندهيد و آن را به عراقيان و مردم محلي بسپاريد و هم آن را نقض كرديد (و خلافت خودخوانده تان جايي به جز توهمات تان نخواهد داشت) و هم مرتكب جنايت جنگي نسبت به اقليت ها و اسيران شديد (و کشتن هر انسانی به سبب عقاید و دین اش، یک جنایت است و مستوجب قصاص) “و خداوند پيمان شكنان را دوست ندارد”.
عشاير و سني هاي ناراضي و انقلابيون عراقي در ساير استان ها بايد حملات به سوي بغداد را كه آغاز كرده اند، ادامه دهند و تنها به داعشي هايي كه در جنگ عليه مزدوران مالكي مشاركت مي كنند، امان دهند “و گرنه خون شان پاي پيمان شكني خودشان خواهد بود”؛ حجت تمام.

مقاله قبلیسونامی آوارگان در غزه به راه افتاد!
مقاله بعدیابراز تاسف عمیق انجمن صنفی روزنامه نگاران از سخنان روحانی
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.