تعهدات ایران در توافقنامه ژنو

0
147

دولت ایران در مذاکرات ژنو متعهد شده است که در طول شش ماه آینده:

* غني‌سازي بالاتر از 5 درصد را متوقف کند و ارتباطات فني لازم براي غني‌سازي بالاي 5 درصد را برچيند.

* ايران تعهد کرده است همه‌ ي ذخاير اورانيوم غني شده تا نزديکي 20 درصد خود را پيش از به پايان رسيدن فاز اوليه به زير 5 درصد تضعيف کند و يا به شکلي تبديل کند که براي غني‌سازي بيشتر مناسب نيست.

* ايران متعهد شده است پيشرفت توانايي غني‌سازي‌اش را متوقف کند.

* هيچ‌گونه سانتريفيوژ نسل بعدي براي غني‌سازي اورانيوم نصب نکند يا از آن‌ها استفاده نکند.

* تقريبا نيمي از سانتريفيوژهاي نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتريفيوژهاي نصب شده در فردو را به کار نيندازد؛ طوري که نتوان از آن‌ها براي غني‌سازي اورانيوم استفاده کرد.

* توليد سانتريفيوژش را به تعدادي که براي تعويض ماشين‌هاي خراب شده لازم است محدود کند؛ طوري که ايران نتواند از اين شش ماه براي جمع‌آوري سانتريفيوژها استفاده کند.

* ايران متعهد شده است که ذخاير اورانيوم با غناي پايين 3.5 درصد خود را افزايش ندهد، طوري که ميزان آن در پايان شش ماه نسبت به آن‌چه در آغاز (اين مدت زماني) داريم بيشتر نشود و هرگونه اورانيوم غني شده‌ي 3.5 درصدي که به تازگي غني‌سازي شده به اکسيد تبديل شود.

* ايران متعهد شده است که فعاليت‌هايش در اراک را بيشتر از اين پيش نبرد و پيشرفت در زمينه‌ مسير پلوتونيوم را متوقف کند.

* ايران متعهد شده است که رآکتور اراک را راه‌اندازي و سوخت‌گذاري نکند و توليد سوخت براي رآکتور اراک را متوقف کند. سوخت رآکتور اراک را بيشتر از اين آزمايش نکند. هيچ‌يک از قطعات اضافي رآکتور در اراک را نصب نکند. سوخت و آب سنگين را به سايت رآکتور منتقل نکند. تاسيساتي که قابليت بازفرآوري داشته باشد، نسازد.

* ايران بدون بازفرآوري نمي‌تواند پلوتونيوم را از سوخت مصرف شده جدا کند.

* بر اساس اين توافقنامه ايران متعهد شده است دسترسي روزانه به نطنز و فردو را در اختيار بازرسان آژانس قرار دهد. اين دسترسي روزانه به بازرسان اجازه مي‌دهد که تصاوير دوربين‌هاي امنيتي را بررسي کنند تا از نظارت جامع مطمئن شوند. اين دسترسي اجازه‌ شفافيت بيشتر در زمينه‌ غني‌سازي را در اين سايت‌ها مي‌دهد و زمان تشخيص هرگونه خودداري از پايبندي (نسبت به تعهدات) کوتاه‌تر مي‌کند.

* دسترسي به تاسيسات مجموعه سانتريفيوژها را براي آژانس فراهم کند.

* دسترسي به تاسيسات توليد و انبار قطعات گرداننده‌ي سانتريفيوژها را براي آژانس فراهم کند.

* دسترسي به معادن و کارخانه‌هاي توليد اورانيوم را براي آژانس فراهم کند.

* دسترسي به اطلاعات طراحي رآکتور اراک را که از مدت‌ها پيش خواستار آن بوديم فراهم کند. اين اقدام، اطلاعاتي بسيار مهم را درباره‌ اين رآکتور که پيش از اين در دسترس قرار نداشت، ارايه مي‌کند.

دسترسي بيشتري به رآکتور اراک را براي بازرسان فراهم کند.

* برخي داده‌ها و اطلاعات کليدي که در پروتکل الحاقي توافقنامه‌ پادماني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و کد اصلاح شده‌ 3.1 به آن اشاره شده است، ارايه کند.

در مذاکرات ژنو توافق شد که ایران و گروه ١+٥ یک کمیسیون مشترک تاسیس کنند که نظارتهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات اتمی ایران را تسهیل کند و به پاسخگویی ایران به سوالات آژانس در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه تحقیقات هسته ای آن کشور کمک کند.