تعطیلی سه انجمن در آلمان به‌ اتهام کمک مالی به حزب‌الله لبنان

0
193

وزارت کشور آلمان از ممنوعیت فعالیت سه انجمن در این کشور به اتهام کمک مالی به شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان خبر داد.

این سه انجمن‌، جایگزین انجمنی به نام «پروژه یتیم» محسوب می‌شوند. انجمنی که سال 2014 در آلمان ممنوع الکار شد و بعدها نام خود را به «رنگ‌هایی برای یتیم‌ها» تغییر داد.

این انجمن‌ها با استفاده از همان ساختار، از منابع انسانی و مالی خود برای هدف قرار دادن گروه‌های خاصی از جامعه در حال فعالیت بوده است.

وزارت کشور آلمان تأیید کرد که این انجمن‌ها، تحت عنوان اهداف دینی و بشردوستانه، برای «بنیاد شهید» در لبنان یعنی خانواده‌های کشته‌شدگان حزب‌الله، کمک مالی جمع آوری کرده است.

فعالیت‌های حزب‌الله، 30 آوریل 2020 در آلمان ممنوع اعلام شده بود. این ممنوعیت شامل برافراشته شدن نمادها، پرچم و شعارهای این گروه در تمام آلمان می‌شد.

«آژانس اطلاعات آلمان» در ایالت زاکسن، چند ماه پیش گزارشی منتشر کرد و از افزایش چشمگیر تعداد اعضا و هواداران حزب‌الله لبنان در این ایالت خبر داده بود. بر اساس این گزارش، شمار حامیان و اعضای این گروه در سال 2019 از 1050 نفر به 1250 نفر در سال 2020 افزایش یافت.

العربیه نوشت؛ طبق این گزارش، اعضا و هواداران حزب‌الله در ایالت زاکسن، حدود 180 نفر است که در مقایسه با سال 2016، رشدی 20 نفره داشته است.

در این گزارش آمده است که «حزب‌الله که با کمک جمهوری اسلامی تأسیس شده، مجهز به یک ایدئولوژی افراطی است و از روش‌های تروریستی علیه مخالفان خود استفاده می‌کند. این گروه، انسجام سازمانی و ایدئولوژیکی خود را از طریق انجمن‌های مساجد محلی حفظ کرده و بودجه این مساجد نیز عمدتا از طریق کمک‌های مالی تأمین می‌شود.»

وزارت کشور آلمان، سال گذشته، تمام فعالیت‌های حزب‌الله لبنان را در خاک خود ممنوع اعلام کرد. در یک سند اطلاعاتی که در 436 صفحه، تهدیدهای امنیتی علیه قانون اساسی و نظام دموکراتیک ایالت زاکسن را در سال 2020 مستند کرده بود، 37 بار از حزب‌الله یاد شده است.