تعداد جان‌ باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر رسید؛ ۲۴۸ نفر مفقودند

0
168

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد ۵۷ نفر به تعداد کشته‌های ایرانی در فاجعه منا اضافه شد و به این ترتیب تاکنون این رقم به ۲۲۸ نفر رسیده است.

جديدترين خبرها از فاجعه منا را در زير بخوانيد:

تعداد مفقودین تاكنون 248 نفر است.
محمدمهدی اکبرزاده تهمتن از کاروان 30028 ، خانم هاجر قاسمی از کاروان 12012 که پیشتر نام آنها در لیست مفقودین حادثه جمرات بود، امروز به کاروان های خود برگشتند.
محسن فلاحی از کاروان 13077 و آقای صفر جان بزرگی از کاروان 29012 نیز که در میان مفقودین حادثه منا بودند در حال حاضر در بیمارستان های سعودی بستری و تحت درمان هستند.
طبق اعلام سازمان حج و زیارت بیش از 1200 جسد متعلق به زائران حدود 20 کشور در سردخانه مکه قرار دارد.
بالغ بر 21 کانتینر حاوی اجساد حجاج در انتظار شناسایی هستند که گفته می‌شود در هر کانتینر حدود 100 تا 150 جسد وجود دارد.
تاکنون از 21 تریلی حاوی اجساد زائران فاجعه منا، فقط دو تریلی جستجو شده است.
حجم زیاد اجساد در سردخانه مرکزی مکه و همچنین 21 تریلی نشان می‌دهد شمار قربانیان فاجعه منا حدود 4 هزار و 700 نفر باشد.
کار تخلیه اجساد از این کانتینرها به سختی و کندی انجام می‌شود، چرا که اجساد از سردخانه طائف به سردخانه مرکزی در مکه که بزرگترین سردخانه عربستان به شمار می‌آید منتقل شده‌اند. به نظر می‌رسد با روند موجود شمار قربانیان فاجعه مکه افزایش شدیدی داشته باشد و آمار جان‌باختگان کشورهای درگیر روبه افزایش رود.
پیش از ورود تریلی‌های حاوی اجساد در سردخانه مکه حدود 1200 جسد وجود داشت که اکنون با توجه به اینکه در هر تریلی حدود 300 تا 350 جسد قرار گرفته، به نظر می‌رسد تعداد جان‌باختگان این فاجعه به مرز 4700 نفر برسد.
جستجوها در سردخانه مکه شبانه‌روزی ادامه دارد تا قدری از نگرانی‌های خانواده‌های زائران ایرانی را کاهش دهیم. امیدوارم روند جستجوها تسریع یابد و ظرف چند روز آینده آمارها را سامان دهیم.
هم‌اکنون 27 زائر مجروح ایرانی در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند.
تاکنون 80 درصد بیمارستان‌های جده، طائف، منا، مکه و عرفات برای یافتن زائران ایرانی جستجو شده‌اند و همچنان سرکشی از بیمارستان‌ها ادامه دارد.
به گزارش همشهری؛ شرایط بسیار تلخ است و نمی‌توان هر لحظه افزایش آمارها را اعلام کرد. تنها موضوع آرامش‌بخش در این فاجعه آن است که زائران ایرانی در لباس احرام پس از انجام عمل رمی جمره مظلومانه در عید قربان، قربانی شدند.