تعبیه “توالت اسلامی” در شهر کلن

0
213

مسئله‌ی چگونگی “قضای حاجت مسلمانان” در شهر کلن واکنش‌های گوناگونی را برانگیخته است. هیئت مدیره‌ی کانون فرهنگی “آلته فویر واخه” احداث “مبال اسلامی” را نوعی تبادل فرهنگی می‌داند.

تصمیم یک کانون فرهنگی در شهر کلن آلمان برای تعبیه‌ی “توالت اسلامی” در ساختمان خود جنجال برانگیز شد. بنا بر گزارش روزنامه‌ی شهری “کلنر اشتات آنتسایگه” هیئت مدیره‌ی کانون فرهنگی “آلته فویر واخه” در آخرین نشست خود تصمیم گرفت یک دستگاه “توالت اسلامی” در ساختمان ۴ طبقه‌ی خود احداث کند تا «مسلمانان مهاجر احساس کنند در کشور خود هستند.»

واکنش‌های گوناگون

مسئله‌ی بنای یک توالت اسلامی در “آلته فویر واخه” که از سال ۱۹۷۸ به عنوان نهادی غیرانتفاعی به “خانه‌ی فرهنگ‌های شهر” تبدیل شده، واکنش‌های گوناگونی در محافل سیاسی و احزاب فعال شهر برانگیخته است. از جمله نماینده‌ی “لیبرال‌ها” در شهرداری می‌گوید: «ما لیبرال‌ها طرفدار آزادی و پیشرفت هستیم. “توالت اسلامی”، نشانه‌ی عقب‌ماندگی است. هم‌پیوندی جامعه عبارت از این است که مهاجران فرهنگ ما را یاد بگیرند، نه برعکس!»

نماینده‌ی حزب سبزها می‌گوید: «واقعا خنده‌دار است. این مسئله ربطی به مذهب ندارد. این فرض هیئت مدیره‌ی “آلته فویر واخه” است که فکر می‌کند مسلمانان این‌طوری قضای حاجت می‌کنند.»

یکی از اعضای حزب “آلترناتیو برای آلمان” در هسن ضمن بی‌اهمیت شمردن موضوع می‌گوید: «این‌طور که پیداست، مسئله‌ی مهم‌تری از مستراح تو این مملکت وجود  ندارد.»

احمد عویمر، مسئول بخش گفتگوی اسلام و کلیسای شورای مرکزی مسلمانان، با تایید فعالیت‌های “آلته فویر واخه” که می‌کوشد “میان فرهنگ‌های گوناگون پل بزند”، می‌گوید: «مسئله‌ی دستشویی اسلامی در حال حاضر به مسایل مبرم هم‌پیوندی مهاجران با جامعه‌ی آلمان تعلق ندارد. از این‌رو جنجال‌ها و اعتراض‌ها در این باره کمی اغراق‌آمیز است.»

تقویت دفاع

کونراد مولر، یکی از مسئولان کانون، با شنیدن این واکنش‌ها هم‌چنان از تصمیم هیئت مدیره دفاع می‌‌کند و می‌گوید: «کار ما اصلا غلط نیست. ما نهادی هستیم که در جهت آموزش فرهنگ‌های مختلف تلاش می‌کنیم و احداث مبال هم به آلمانی‌ها امکان می‌دهد در باره‌ی این جنبه‌ی فرهنگ اسلامی هم نکاتی بیاموزند.»

به گزارش دویچه وله؛ بنای کنونی کانون فرهنگی “آلته فویر واخه”، ابتدا در سال ۱۸۹۰ به عنوان مرکز آتش‌نشانی شهر در مساحتی بالغ بر ۵ هزار متر مربع ساخته شد.