تصویر فضایی از قدرتمند‌ترین توفان تاریخ بشر

0
180

روز گذشته یکی از قوی‌ترین توفان‌هایی که زمین تاکنون به خود دیده فیلیپین را زیرو رو کرد و امواجی به ارتفاع ۱۵ متر به وجود آورد.

توفان هایان که سرعت باد در آن در شدید‌ترین حالت به 378 کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است،‌متناسب با نوع ابزار سنجشی که برای محاسبه شدت آن به کار می‌گیریم می‌تواند قدرتمند‌ترین توفان تاریخ بشر به شمار رود.

تاکنون بیش از 100 نفر قربانی این ابرتوفان حاره‌ای شده‌ و بیش از 100 نفر نیز مجروح شده‌اند. ابرهای این ابرتوفان درحال حاضر سرتاسر فیلیپین را پوشانده‌اند و تراکم این ابرها به اندازه‌ای است که ماهواره‌ها نیز توانسته‌اند از فضا این توده ابر را رصد کنند.

مسافتی که توسط این ابرهای توفانی پوشانده شده‌اند بیش از هزار و 800 کیلومتر است، یعنی مسافتی برابر فاصله فلوریدا تا کانادا. همچنین میدان‌های بادهای شدید، یا بادهای گرمسیری مسافتی به اندازه مونتانا یا آلمان را پوشش داده‌اند.

13-11-9-10455HaiyanTyphoon

توفان هایان از روز شنبه رو به سوی تایلند گذاشته است،‌با این تفاوت که از قدرت آن گرفته شده و دیگر یک ابرتوفان نیست. شهر تاکلوبان اصلی‌ترین منطقه از فیلیپین است که بیشترین آسیب را از هجوم این ابرتوفان دیده‌است و خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌است.

به گزارش همشهری به نقل از  دیسکاوری، شدت این توفان در مقایسه با توفان مرگبار کاترینا که منجر به مرگ هزار و 833 نفر و خسارتی 108 میلیارد دلاری شد، 3.5 برابر بیشتر بوده‌است.