تصویری جدید و سه‌بعدی از بزرگترین بمب ساعتی در جهان

0
284

کشتی متعلق به جنگ دوم جهانی که در اعماق دریا در سواحل کنت غرق شده‌است،‌ به واسطه اینکه حجم زیادی مواد منفجره را حمل می‌کرده‌است، بمبی ساعتی و در آستانه انفجار است که از توانایی نابود‌سازی یک شهر بزرگ برخوردار است.
اكنون براي اولين‌بار از كشتي مملو از مواد منفجره ريچارد مونتگمري با استفاده از فناوري صوتي عكسي با جزئياتي دقيق به ثبت رسيده‌‌است، كشتي كه در سال 1944 پس از آنكه شكافي بزرگ آن را به دو نيم تقسيم كرد،‌در دريا غرق شد.

اين كشتي كه درحال حمل مهمات از آمريكا به بريتانيا بوده‌است، زماني كه در فاصله چند كيلومتري از مدخل رود تيمز قرار داشت غرق شد حامل ده‌ها بمب با قدرت تخريبي بالا بوده‌است.

اين مواد منفجره وزني برابر 1400 تن دارند و شامل دوهزار قطعه بمب خوشه‌اي و صدها بمب استاندارد هريك به وزن 453 كيلوگرم هستند. در سال 2004 نشريه نيوساينتيست گزارش داد درصورتي كه اين كشتي منفجر شود مي‌تواند يكي از بزرگترين انفجارهاي غيراتمي در جهان را خلق كند،‌ بندر شيرنس را نابود كند و يك ميليارد پوند خسارت وارد آورد.

يك تاريخدان درباره چنين انفجاري مي‌گويد ممكن است اين انفجار منجر به ايجاد امواج جزر و مدي بزرگ شده و بخش‌هايي از جزيره‌هاي شپي، گرين و كانوي زير سيل مدفون شوند.

آژانس Maritime and Coastline كه اين تصوير كه با جديد‌ترين فناوري تصويربرداري صوتي ثبت شده را منتشر ساخته‌است،‌سالانه 40 هزار پوند سرمايه را صرف نظارت لحظه به لحظه روي اين كشتي مي‌كند.

اين كشتي به واسطه ايجاد منطقه ممنوعه‌اي به وسعت 500 متر تحت حفاظت قرار دارد. دولت‌هاي مختلف همواره با اين مشكل كه با لاشه اين كشتي كه تفاوتي با يك بمب ساعتي ندارد، دست و پنجه نرم مي‌كنند و حضور اين كشتي حتي باعث شده تا پروژه ساخت فرودگاهي در نزديكي مدخل رود تيمز به تعويق بيافتد و به عنوان يك عامل خطر همواره برسر راه آغاز اين پروژه قرار داشته‌باشد.

به گزارش همشهری به نقل ازمیل آنلاین؛ تصوير سه بعدي جديدي كه از اين بمب ساعتي ثبت شده يكي از واضح‌ترين تصاويري است كه تاكنون از كشتي ديده شده‌‌است و حتي مي‌توان با استفاده از آن محل احتمالي انبار مواد منفجره را نيز تشخيص داد و ديدگاهي دقيق‌تر از لاشه كشتي و وضعيت كنوني آن در اختيار نگهبانانش قرار دهد.

www.dailymail.co.uk