تصویب قطعنامه محکومیت سرکوب اعتراضات سراسری در ایران توسط پارلمان اروپا

0
20

پارلمان اتحادیه اروپا با تصویب قطعنامه‌ای، مرگ مهسا (ژینا) امینی در ایران را به شدت محکوم کرد و خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه عاملان سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات در ایران شد.

این قطعنامه که پنج‌شنبه، 14 مهر با 521 رای مثبت در بروکسل تصویب شد، خواستار تحقیقات مستقل، بی‌طرف و موثر درباره «قتل غم‌انگیز» مهسا امینی شده است.

اعضای پارلمان اروپا با تصویب این قطعنامه تأکید کردند، مقامات جمهوری اسلامی که در سرکوب اعتراضات سراسری این کشور نقش دارند، می‌باید توسط اتحادیه اروپا تحریم شوند.

این قطعنامه علاوه بر 16 رای ممتنع، با مخالفت 46 نماینده پارلمان اروپا نیز مواجه شد. اعضای حزب راست‌گرای «هویت و دموکراسی» و حزب «چپ» اروپا از مخالفان تصویب این قطعنامه بودند.

پارلمان اروپا با تصویب این قطعنامه، ضمن ابراز همدلی با معترضان ایرانی، استفاده “وسیع و نامناسب” از خشونت توسط نیروهای امنیتی علیه مردم را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی «بی قید و شرط» و لغو اتهامات علیه معترضان بازداشتی شد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از سازمان ملل متحد، به ویژه از کمیساریای عالی حقوق بشر این نهاد خواسته‌اند تا تحقیقاتی را درباره حوادث اخیر ایران آغاز کند.

العربیه نوشت؛ این بیانیه همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دارای روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی هستند، خواسته است تا در زمینه حمایت از کنش‌گران حقوق بشر و حمایت از شهروندان دوتابعیتی ایرانی – اروپایی، هماهنگی‌های لازمه را انجام دهند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی درباره قتل مهسا امینی توسط پلیس «گشت ارشاد» شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت، او از امیرعبداللهیان خواسته تا خشونت علیه معترضان را متوقف و بازداشت‌شدگان در این زمینه را آزاد کنند.