تصویب طرح تشدید محدودیت‌های مرتبط با ویزای آمریکا در کنگره

0
136

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده که محدودیت‌های جدیدی برای ممانعت از ورود «عناصر رادیکال» به این کشور اعمال خواهد کرد. سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان، خط قرمز جدید برای دریافت ویزای آمریکا خواهد بود.

در حالی که سخنان دونالد ترامپ، از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، درباره منع کامل ورود مسلمانان به خاک آمریکا بحث داغ جاری در رسانه‌های این کشور است، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه (۱۷ آذر، ۸ دسامبر) طرحی را تصویب کرد که بر سر راه سفر بدون ویزا به این کشور موانع جدیدی قرار خواهد داد.

بر اساس این طرح که با استقبال کم‌سابقه‌ای از سوی نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مواجه شده و با ۴۰۷ رای موافق در برابر ۱۹ رای مخالف به تصویب رسید، تبادل اطلاعات میان آمریکا و ۳۸ کشوری که سفر شهروندانشان به آمریکا بدون دریافت ویزا میسر است، تشدید خواهد شد تا از ورود «عناصر رادیکال» به این کشور جلوگیری شود.

به این ترتیب با اعمال اصلاحاتی که در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده، اگر کسی پس از ماه مارس ۲۰۱۱ – که جنگ داخلی در سوریه در پی خیزش مردمی علیه حکومت بشار اسد آغاز شد – به کشورهای سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشد، برای سفر به آمریکا نیازمند دریافت ویزا خواهد بود. گذشته از این، سفر شهروندان عراق و سوریه به این کشور، بدون دریافت ویزا غیرممکن خواهد بود، حتی اگر تابعیت دوگانه داشته باشند.

کسانی که مشمول دریافت ویزای آمریکا می‌شوند باید از فرآیند معمول آن بگذرند و پیش از دریافت روادید برای مصاحبه حضوری به سفارت یا کنسولگری آمریکا مراجعه کنند. بر اساس این طرح همچنین کسانی که به سوریه یا عراق سفر کرده‌اند تا پنج سال امکان سفر بدون ویزا به آمریکا را از دست خواهند داد. این طرح به وزارت امنیت داخلی آمریکا این امکان را می‌دهد که در صورت لزوم کشورها را از سیستم معافیت ویزا حذف کند.

تشدید محدودیت‌ها برای مقابله با تهدید تروریسم

تصویب این طرح واکنشی است از سوی سیاست‌گذاران ایالات متحده به فاجعه تروریستی رقم زده شده از سوی اعضای گروه “دولت اسلامی” در پاریس که بیش از ۱۳۰ قربانی بر جای گذاشت. در پی این حادثه و نیز رخداد تیراندازی سن‌برناردینو به دست دو شهروند مسلمان آمریکایی که به کشته شدن ۱۴ نفر منجر شد، حالا سفر کردن به آمریکا برای شهروندان کشورهایی که پیش‌تر نیازی به ویزا نداشتند هم تبدیل به فرآیندی پیچیده و زمان‌بر خواهد شد.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده که از میان شهروندان ۳۸ کشوری که تا کنون برای سفر به آمریکا نیاز به دریافت ویزا نداشتند، سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون نفر به آمریکا سفر می‌کنند، اما این رقم در سال‌های آتی و با محدودیت‌های سخت‌گیرانه جدید شاهد کاهشی چشمگیر خواهد بود.

طرح معافیت از ویزای آمریکا برای سفر به این کشور از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد تا سفر تجاری و توریستی به ایالات متحده را تسهیل کند و تا کنون صدها میلیون نفر از این امکان برای سفر به این کشور استفاده کرده‌اند.

بر اساس طرح جدیدی که با هدف ارتقای امنیت طرح معافیت ویزای آمریکا تصویب شده، ۳۸ کشوری که مشمول این معافیت می‌شوند باید پاسپورت‌هایی حاوی چیپ‌های الکترونیک صادر کنند که اطلاعات بیومتریک دارنده پاسپورت در آن ذخیره شده باشد. گذشته از این، این کشورها باید در صورت ربوده شدن پاسپورت‌ها مساله را به اینترپل (پلیس بین‌الملل) اطلاع دهند و اطلاعات مرتبط با تروریست‌های شناخته شده یا مظنونان را با ایالات متحده به اشتراک بگذارند.

مهم‌ترین دلیلی که برای تصویب این طرح بیان شده این است که از میان ۳۸ کشور معاف از ویزای آمریکا ۳۰ کشور در اروپا قرار دارند و قانون‌گذاران آمریکایی نگران‌اند جمعیتی ۵ تا ۳۰ هزار نفری که پاسپورت‌های اروپایی دارند اما جزو عناصر رادیکال محسوب می‌شوند و در سال‌های گذشته به سوریه و عراق هم سفر کرده‌اند، از این امکان سوء استفاده کنند تا امنیت آمریکا را به خطر بیاندازند.

به گزارش دویچه وله؛ با این همه، این طرح مخالفانی هم دارد که معتقدند صرفا از این راه‌ها نمی‌توان مانع ورود تروریست‌ها به خاک آمریکا شد. برد شرمن، سناتور جمهوری‌خواه مخالف این طرح به واشنگتن‌پست می‌گوید: «شبه‌نظامیان داعش عموما از راه‌های غیرقانونی از مسیر ترکیه وارد سوریه می‌شوند و به همین خاطر مهری در پاسپورت آنها ثبت نمی‌شود.»

این طرح برای نهایی شدن باید در مجلس سنای آمریکا هم تصویب شود و پس از آن به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برسد.