تصویب طرح اخراج قاطعانه‌تر پناهجویان در مجلس آلمان

0
270

پناهجویانی که تقاضای پناهندگی‌شان رد شده در آینده سریع‌تر از آلمان اخراج خواهند شد. تصویب طرحی در مجلس فدرال آلمان این امر را آسان‌تر کرده است. این طرح اخراج پناهجویانی را که خطرناک شناخته‌ شده‌اند راحت‌تر می‌کند.

آلمان عزم کرده فرایند بازگرداندن پناهجویانی را که پاسخ منفی می‌گیرند سهل‌تر کند. مجلس سراسری آلمان بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) با تصویب بسته‌ قانونی “بهینه‌سازی اجرای تعهد به ترک خاک” زمینه این امر را فراهم آورده است.

 با قانون جدید، امکان بازداشت پناهجویانی که خطرناک درجه‌بندی شده‌اند فراهم می‌شود تا اخراج‌شان نیز آسان‌تر باشد. به علاوه در آینده می‌توان افرادی را که اطمینانی به اخراج‌‌شان ظرف سه ماه نیست، راحت‌تر از قبل برای اخراج بازداشت کرد.

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان از این پس می‌تواند برای پی بردن به هویت پناهجویانی که اوراق هویت ندارند تلفن‌های همراه، تبلت ‌و لپ‌تاپ‌های ‌آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

توماس د مزیر، وزیر کشور آلمان بعد از تصویب این طرح گفت، در کشوری با حاکمیت قانون قابل تحمل نیست که پناهجویان به صورت گسترده “بدون محدودیت و به دلخواه خود اسامی و ملیت‌های مختلف ارائه دهند، هیچ‌گونه اطلاعات قابل استفاده‌ای از خود ندهند و امیدوار باشند که در صورت رد شدن تقاضای پناهندگی‌، اخراج‌شان به دلیل نبود اوراق لازم برای صدور پاسپورت شکست بخورد.”

هدف دولت از تصویب این طرح “کمک و هم‌پیوندی در مورد نیازمندان واقعی و سخت‌گیری و اخراج کسانی که نیازی به پناه ندارند” خواند.

این مورد دوم “به‌ویژه در مورد کسانی صادق است که تقلب می‌کنند، فریب می‌دهند و خود را مشمول مجازات می‌کنند.”

این قانون نیاز به کسب رأی مجلس ایالتی آلمان (بوندسرات) ندارد. سبزها و چپ‌ها به پیش‌نویس این قانون که از سوئ ائتلاف دولتی ارائه شده بود رأی منفی داده‌اند.

برای این که افراد طبقه‌بندی شده در رده خطرناک را آسان‌تر بتوان برای اخراج بازداشت کرد مورد دیگری به قانون اضافه می‌شود. طبق این مورد، در صورتی که فرد “خطری قابل توجه برای جان و حیات دیگران یا حقوق افراد و امنیت داخلی” ایجاد می‌کند می‌توان او را بازداشت کرد.

طبق قانون جدید، باید این امکان هم وجود داشته باشد که بتوان به پای این افراد پابندهایی بست که مکان‌یابی ‌آن‌ها را ممکن می‌کند.

به گزارش دویچه وله؛ به علاوه برای پناهجویانی که حکم ترک خاک گرفته‌اند و در مورد هویت و ملیت خود فریب‌کاری کرده‌اند و حاضر به همکاری برای بازگردانده شدن خود نیستند، باید محدودیت رفت و آمد ایجاد کرد. این محدودیت لازم است به نحوی باشد که آن‌ها مجاز نباشند از محدوده و منطقه‌‌ای که در اداره اتباع خارجی برایشان ثبت شده خارج شوند.